توانایی ترک اعتیاد و عوامل موثر بر آن

منتشر شده در دسته‌بندی شده در قبل از ترک اعتیاد
عوامل موثر بر توانایی ترک اعتیاد

عوامل موثر بر توانایی ترک اعتیاد؛ آیا هزینه‌های جسمی، روحی و مالی زیادی را بعلت اعتیادتان متقبل شده‌اید؟ یا در روابط خانوادگی و اجتماعی خود دچار مشکل شده‌اید؟ آیا زمان آن رسیده که شرایط فعلیتان را تغییر داده و در روند خود تجدید نظر کنید؟

اگر هم اکنون پاسخ بله به این پرسش‌ها می‌دهید باید در اولین فرصت نسبت به ترک اعتیاد خود اقدام کنید. اگر مایل به ترک رفتار اعتیاد‌آور خود هستید باید زمان آن را به درستی را انتخاب کنید.

اما اگر پاسخ شما به این سؤالات “نه” است و هنوز تعهدی نسبت به ترک اعتیادتان ایجاد نشده است گول این فکر را نخورید که با تغییر مکان جغرافیایی، تغییر شغل یا تجدید روابط اجتماعی به ترک موفقیت‌آمیزی خواهید رسید. این تغییرات علاوه بر اینکه به ترک اعتیادتان کمکی نخواهد کرد بلکه منجر به شکستی بمراتب سنگین‌تر خواهد شد. بطور مثال وقتی افراد معتاد به سفر ‌می‌روند ممکن است بدلیل هیجان سفر رفتار اعتیادآورشان تشدید پیدا کند. این افراد بلافاصله پس از ورود به مقصد دنبال افرادی می‌گردند که مواد مورد نیازشان را تأمین کنند.

اگر فکر می‌کنید که ترک اعتیاد کار آسانی است بدانید که سخت در اشتباهید. چون تلاش‌های منفعلانه به احتمال بالا منجر به عود اعتیاد می‌شود. ترک اعتیاد به تنهایی و به دور از مداخلات خارجی تقریباً غیر ممکن است. باید کسی باشد که روش‌های افزایش توانایی و جلوگیری از وسوسه شدن را به شما ارائه کند. در نظر داشته باشید که برای شروع ترک اعتیاد باید از جان مایه گذاشت و برای تداوم ترک بایستی با نهایت توان تلاش کرد اما در مسیری درست و با روش‌های علمی.

تغییر جغرافیایی

تغییر مکان زندگی یکی از شیوه‌های رایج کنترل رفتار اعتیاد‌آور و عوامل موثر بر توانایی ترک اعتیاد است. افراد با نقل مکان کردن به منطقه‌ای جدید با احساس هیجان رو به رو می‌شوند و اتفاقات جدیدی را تجربه می‌کنند. بسیاری از افرادی که در دام اعتیاد گرفتارند اذعان می‌کنند که از زندگی فعلیشان خسته شدند و می‌خواهند از نو شروع کنند. تغییر محل زندگی می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای شروعی تازه باشد.

تغییر شغل

تنش‌های شغلی اغلب عامل مهمی در اعتیاد رفتاری بحساب می‌آیند. بعضی شغل‌ها وجود دارند که بقدری سخت وطاقت‌فرسا هستند که فرد برای جبران سختی آن اقدام به مصرف ماده مخدر می‌کنند. بعضی شغل‌ها نیز وجود دارند که تمام وقت فرد را پر می‌کنند بطوری که زمانی برای تفریح و فراغت باقی نمی‌مانند. تحت چنین شرایطی افراد می‌خواهند از چند دقیقه‌ی وقت آزادشان را جشن بگیرند و اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند. اگر شغل شما مشابهت نسبی با شغل‌های بالا دارد شاید تغییر آن بتواند تعادل را به زندگیتان برگرداند.

روابط جدید

افرادی که می‌خواهند اقدام به ترک رفتار اعتیادشان کنند بایستی در روابط اجتماعی خود تجدید نظر کنند. روابط قدیمی که بر مبنای مصرف مواد مخدر یا انجام رفتار اعتیادی مانند قمار شکل می‌گرفت باید از بین بروند. چون این افراد جز محرک‌های بیرونی رفتار اعتیاد‌آور بحساب می‌آید.
ایجاد روابط جدید اجتماعی با محوریت رفتار‌های سالم می‌تواند سرآغازی بر تغییر مسیر از شرایط فعلی باشد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.