تنها سم زدایی بدن از مواد مخدر کافی نیست؟

منتشر شده در دسته‌بندی شده در روش های ترک اعتیاد
سم زدایی بدن از مواد مخدر

اطلاعاتی که قبل از سم زدایی بدن از مواد مخدر باید بدانیم؛

آدم‌ها با مصرف مواد اعتیاد‌آوری مانند الکل و مواد مخدر عملکرد طبیعی مغز را تغییر می‌دهند تا احساس متفاوتی را تجربه کنند که به آن سرخوشی یا همان نشئگی ناشی از مواد می‌گویند.

اگر این مواد اعتیاد‌آور به طور منظم و طولانی مدت مصرف شوند منجر به وابستگی بدن به حضورشان خواهد شد. این وابستگی جسمی بدین صورت است که بدن به وجود این مواد اعتیاد‌آور عادت کرده و در صورت عدم دسترسی شخص به این مواد دچار اختلال در عملکرد می‌شود. به بیان ساده‌تر بدن برای اینکه بتواند عملکرد طبیعی خود را از سر بگیر حتماً باید مواد اعتیاد‌آور در اختیارش قرار داده شود.

حال اگر مصرف این مواد بطور ناگهانی قطع شود بدن بسرعت کمبود مواد را متوجه شده و بشدت به آن واکنش می‌دهد. واکنش بدن به عدم وجود مواد مخدر در افرادی که بمدت طولانی مواد اعتیاد‌آور مصرف می‌کنند، را سندرم ترک یا علائم محرومیت از مواد مخدر گویند.

علائم محرومیت

علائم محرومیت از مواد، بسته به نوع ماده مصرفی متفاوت است. این علائم می‌تواند اضطراب، بی‌خوابی، تحریک‌پذیری، آشفتگی ذهنی، تعریق، تهوع، استفراغ، اسهال، افزایش ضربان قلب، تب بالا، افزایش فشار خون باشد. در برخی موارد که مصرف مواد روی سیستم تنفس تأثیرگذار باشد، قطع ناگهانی مصرف آن می‌تواند منجر به‌ ایست تنفسی و حتی مرگ شود. بنابراین قطع مصرف مواد اعتیاد‌آور باید بصورت اصولی و تحت نظر افراد متخصص صورت بگیرد تا از اتقاقات ناگوار جلوگیری گردد.

سم زدایی

به فرآیندی که بدن افراد مصرف‌کننده مواد از ماده اعتیاد‌آور پاک می‌شود سم زدایی گفته می‌شود. سم زدایی با علائم مربوط به ترک همراه است بدین صورت که وقتی بدن از ماده‌ی اعتیاد‌آور خلاص می‌شود، علائم ترک یا همان سندرم محرومیت بروز پیدا می‌کند. علائم ترک یا همان علائم محرومیت باید طوری کنترل شود که باعث آسیب جسمی به بیمار نشود.

مدت زمان سم زدایی بدن از مواد مخدر بسته به نوع ماده اعتیاد‌آور متفاوت است. بطور مثال سم زدایی الکل ۳ تا ۵ روز، سم زدایی تریاک و مشتقات آن ۵ الی ۷ روز و سم زدایی دارو‌های خواب‌آور مانند دیازپام، کلونازپام، آلپرازولام حدود ۴ هفته می‌باشد.

در فرآیند سم زدایی اصولی، نه آسیبی به بیمار وفرد می‌شود و نه بیمار به دیگر مواد غیرقانونی اعتیاد‌آور و خطرناک جایگزین دسترسی دارد. در عین حال که علائم محرومیت کنترل می‌شود، بایستی شأن انسانی و کرامت بیمار نیز حفظ گردد و مهم‌تر از همه شخص آمادگی لازم برای شروع فرآیند ترک موفقیت‌آمیز اعتیاد را نیز بدست بیاورد.

ترک موفقیت آمیز اعتیاد

هر قدمی که در جهت پرهیز یا کنترل اعتیاد برداشته شود موفقیت است. حتی اگر مدت زمان آن بسیار کوتاه باشد.
اگرچه روش‌های متنوع زیادی برای دور ماندن از اعتیاد وجود دارد و می‌تواند به ترک موفقیت‌آمیز بیانجامد اما در واقع تنها یک تعریف برای ترک موفقیت‌آمیز وجود دارد.

چقدر زمان می‌برد تا سم‌زدایی تمام شود

نکته‌ی بسیار مهمی که در مورد سم زدایی بدن از مواد اعتیاد‌آور حائز اهمیت است این است که بسیاری از افراد سم زدایی را با ترک اعتیاد اشتباه می‌گیرند. لازم بذکر است که در طی فرآیند سم زدایی افراد بمدت چند روز تحت نظر قرار می‌گیرند تا مراحل حذف ماده اعتیاد‌آور از بدن بتدریج و با اصول علمی و تحت کنترل صورت بگیرد تا از عوارض ترک ناگهانی که می‌تواند آزار دهنده و حتی خطرناک باشد جلوگیری گردد.

این در حالی است که ترک اعتیاد به مواد مخدر فرآیندی جامع و بلند مدت بوده که سم زدایی یکی از مراحل آن بشمار می‌رود. بطوری که در فرآیند ترک اعتیاد علاوه بر سم زدایی بدن از مواد مخدر بایستی محرک‌های درونی و بیرونی که باعث بازگشت مجدد به اعتیاد می‌شوند، شناسایی گردیده و راهکار‌های مناسبی در برابر آن‌ها اتخاذ شود. بنابرین سم زدایی بدن از مواد مخدر مقدمه‌ای بر ترک موفقیت‌آمیز اعتیاد می‌باشد.

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.