تقویت انگیزه روش هایی برای تغییر

منتشر شده در دسته‌بندی شده در روش های ترک اعتیاد
تقویت انگیزه

یکی از عوامل مهمی که برای ایجاد تغییر نیاز است، انگیزه است. انگیزه محرکی در جهت تلاش برای خلق زندگی جدید و شروعی تازه است. روش‌های مختلفی برای بالا بردن و تقویت انگیزه وجود دارند ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. مسائل پیچیده زندگیتان را ساده کنید تا انگیزه‌تان افزایش پیدا کند

برنامه‌ریزی کنید و فعالیت‌های اضافه زندگیتان را حذف کنید. زمانی که ذهن و وقتتان درگیر مسائل مختلفی باشد تمرکز کردن مقدور نخواهد بود. نداشتن تمرکز هم باعث افت انگیزه می‌شود. روی تغییر مسیر زندگی فعلی خود تمرکز کنید و آن را هموار کنید. سایر مسائل را فراموش کنید چون بعداً می‌توانید به آن‌ها رسیدگی کنید.

اولویت شما باید ترک اعتیاد باشد و دیگر هیچ

۲. بر دست آورد‌های خود تمرکز کنید

اگر در گذشته با تلاش و خلاقیت به هدفی نائل شده‌اید قابل تقدیر است. فکر کردن به این موفقیت‌ها به شما انرژی و انگیزه می‌دهد. بطور مثال اگر در گذشته برای مدتی از مصرف مواد دور بوده‌اید و دوباره به آن روی آوردید جنبه‌ی مثبت آنرا ببینید. بجای اینکه بگویید من نمی‌توانم ترک کنم بگویید من توانستم ترک کنم، هرچند مدت زمان آن کم بود. همیشه رو به جلو حرکت کنید و نیمه پر لیوان را ببینید.

۳. اهداف قابل اندازه‌گیری تعیین کنید

مدت زمانی که پاک و به دور از اعتیاد خواهید ماند را تعیین کنید. دوری از اعتیاد حتی اگر یک روز هم باشد خوب است. سعی کنید واقع بین باشید و اهداف خود را متناسب با شرایطتان تعیین کنید. به مرور اهداف بزرگتری تعیین کنید و مدت زمان دوری از مواد مخدر را افزایش دهید. مطمئن باشید به هدف نهایی خود خواهید رسید.

۴. انگیزه خود را از گرفتن به بخشش تغییر دهید

برخی افراد فقط بر چیزی تمرکز می‌کنند که می‌توانند از زندگی بدست آورند. همه چیز را مربوط به خود و “من” خودشان می‌دانند.
بجای تمرکز بر گرفتن چیزی به بخشش آن فکر کنید. ببینید که با ترک و کنترل برخی از عاداتتان چه چیزی به اطرافیانتان خواهید بخشید؟ احساس بخشش آرامش و شادی به خانواده و دوستانتان انرژی خودتان را بالا می‌برد و انگیزه‌تان را دوچندان می‌کند.

تقویت انگیزه

۵. قدردان و شکرگزار باشید

روش دیگر تقویت انگیزه این است که اگر بخاطر داشته‌هایتان قدردانی کنید کمتر روی داشته‌های دیگران توجه می‌کنید. به افرادی که برایتان مهم هستند فکر کنید. ببینید در مورد آن‌ها چه چیزی قابل قدر دانی است. احساس خود را به آن‌ها بیان کنید. ابراز قدر دانی شما را خلاق می‌کند و انگیزه شما را عمیق‌تر می‌سازد.

6. دلگرمی دادن به خود

اگر می‌خواهید تغییری در رفتارتان ایجاد کنید برای خودتتان پاداش در نظر بگیرید. این پاداش‌ها شاید برای دیگران معنی نداشته باشد اما برای ایجاد تغییر در زندگیتان مهم هستند.
مثال‌های از این دست مانند: ملاقات با دوستی قدیمی، رفتن به مکان‌هایی که خاطرات خوبی از آن در ذهن دارید و…

7. عشق

عشق و دوست دادن از از عوامل مهم در ایجاد و تقویت انگیزه است. در زندگی هر شخص افراد مهمی وجود دارند که وجودشان باعث انرژی است. این افراد را در ذهنتان تصور کنید و ببینید چطور می‌توانید خوشحالشان کنید و یا نظرشان را نسبت به خودتان تغییر دهید.

8. آرامش بدنی داشته باشید

یکی از کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید این است که به هیچ چیز فکر نکنید و بدنتان را در آرامش‌های طبیعی غرق کنید. ببینید چه چیزی حالتان را عوض می‌کند و روحیه‌تان را بالا می‌برد. بعنوان مثال می‌توانید با یک ماساژ عضلانی ریلکس کنید. می‌توانید به دامان طبیعت پناه ببرید و غرق در آرامش آن شوید. مراقبه و یوگا نیز می‌تواند جسم و روحتان را نوازش دهد.

9. شروع به حرف زدن با خود بکنید

با آرامش و دلسوزی شروع به صحبت با خودتان کنید. ببینید چه چیزی از زندگی چه می‌خواهید؟ ببینید در طی این مدت که گرفتار دام اعتیاد بودید چه چیزی بدست آورده‌اید و یا چه چیز‌هایی را از دست داده‌اید؟ در مورد این‌ها با خودتان صحبت کنید. افکار و عواطف درونی خود را به زبان بیاورید و ببینید در درونتان چه می‌گذرد.
این‌ها از جمله روش‌هایی بودند که به کمک آن‌ها می‌توانید انگیزه‌تان برای تغییر را افزایش دهید تا به هدفی که مدنظرتان است نائل شوید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.