اعتیاد به کتامین و سوء مصرف آن

منتشر شده در دسته‌بندی شده در اعتیاد به کتامین
اعتیاد به کتامین و سوء مصرف آن

کتامین که توسط بسیاری از جوانان در باشگاه‌ها و پارتی‌ها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد، یک داروی توهم‌زا است که گاهی اوقات به عنوان آرام بخش برای انسان و حیوانات استفاده می‌شود. و ممکن است موجب اعتیاد به کتامین شود.

اعتیاد به کتامین

غلبه بر اعتیاد به کتامین بدون کمک تخصصی دشوار است. حتی زمانی که فرد بخواهد مصرف دارو را متوقف کند، تغییرات شیمیایی در مغز باعث می‌شود که روند درمان و ترک اعتیاد به کتامین دچار اختلال شود.

زمانی که فردی وارد حالت معتادگونه می‌شود، روز‌های خود را با احساس جدایی کامل از محیط اطراف خود سپری می‌کند و از داشتن یک زندگی عادی و سازنده ناتوان می‌شود. آن‌ها معمولاً در این مرحله از نظر شناختی دچار اختلال می‌شوند و گفتار و حافظه هر دو تحت تأثیر کتامین قرار می‌گیرد.

علائم اعتیاد به کتامین عبارتند از:

  • افزایش میزان استفاده
  • تبدیل شدن مصرف کتامین به وسواس با تلنگر بعدی صرف مقادیر زیاد پول برای تهیه دارو
  • ناتوانی در انجام مسئولیت‌هایی مانند مدرسه و کار ایجاد تحمل و نیاز به مصرف بیشتر مواد برای احساس لذت
  • بی توجهی به دوستان و خانواده

آشنایی با کتامین

کتامین – که با نام های خاص K، کیت کت، گربه والیوم، دوروتی یا ویتامین K نیز شناخته می شود، یک بی حس کننده برای حیوانات است که به عنوان یک داروی تفریحی مورد سوء استفاده قرار می گیرد. به ویژه در صحنه باشگاه در میان بزرگسالان جوان محبوب است.

کتامین به دلیل اثرات آرام بخش آن به عنوان یک بی‌حس‌کننده تجزیه‌کننده تعریف می‌شود که باعث ایجاد تجربه‌ای مانند خروج از بدن می‌شود که مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند از خود و محیط اطراف خود جدا شده‌اند. کتامین همچنین درک مصرف‌کننده از بینایی و صدا را مخدوش می‌کند و می‌تواند حرکت را دشوار کند.

در دوز‌های بسیار بالا، کاربران احساس کرده‌اند که انگار یک “تجربه نزدیک به مرگ” اتفاق می‌افتد. سایر کاربران گزارش می‌دهند که “وضعیت سعادت و خوشبختی کامل” را در کتامین تجربه می‌کنند.

کتامین را می‌توان به صورت پزشکی استفاده کرد، گاهی اوقات برای آرام کردن کودکانی که واکنش‌های نامطلوب به سایر دارو‌های بیهوشی یا در پرتو درمانی یا سوختگی داشته‌اند. همچنین در شرایطی که آرام‌بخشی امری ضروری برای انجام مداخلات پزشکی است مورد استفاده قرار می‌گیرد در صورتی که ممکن است سایر بی‌حس‌کننده‌های قوی‌تر برای فرد بسیار زیاد باشد.

کتامین (که با نام تجاری Ketalar فروخته می‌شود) یک ماده کنترل شده است که در دسته کدئین و استروئید‌های آنابولیک است. این دسته از دارو‌ها می‌توانند منجر به وابستگی جسمانی شوند و به احتمال زیاد منجر به وابستگی روانی نیز می‌شوند.

احتمال اعتیاد به کتامین در کوتاه مدت بالا است و تحمل به دارو به سرعت ایجاد می‌شود، و مصرف‌کنندگان را ملزم می‌کند که مقادیر آن را در حالی که بالاترین مقدار اولیه را دنبال می‌کنند، افزایش دهند. استفاده از کتامین بدون تجویز پزشک غیرقانونی است.

کتامین به صورت مایع تولید می‌شود که می‌تواند تزریق شود.همچنین به صورت پودری سفید یا مایل به سفید ظاهر می‌شود که آن را با دماغ می‌کشند یا در آب حل می‌کنند و می‌نوشند یا به صورت قرص مصرف می‌کنند.

از کتامین به عنوان داروی تجاوز به عنف استفاده می‌شود زیرا فاقد بو و رنگ است.

اثرات و سوء مصرف کتامین

کتامین یک آرام‌بخش توهم‌زای تجزیه‌کننده است که باعث می‌شود کاربر بصورت وزوز تمام بدن خود را تجربه کند و در نتیجه احساس آرامش شدیدی را احساس کند. به طور معمول، اوج کتامین کمتر از یک ساعت طول می‌کشد.

دوز‌های بالاتر (معمولاً تزریقات) می‌تواند منجر به اثری به نام “چاله کتامین” شود، جایی که فرد تجربه‌ای نزدیک به مرگ یا خارج شدن از بدن را داشته باشد و احساس کند کاملاً از واقعیت جدا شده است. این دارو می‌تواند احساس بی‌حسی را در مصرف‌کننده ایجاد کند که ممکن است منجر به بروز تصادفات و صدمات جدی شود.

این صحنه واقعاً زشت است که مردم به آن نگاه کنند، و شما در حالت کلی نشئه سعادت و خوشبختی هستید. اما وقتی دیگران شما را می‌بینند، به خودتان آب میریزید ولی نمی‌توانید بایستید.

آقای کریس مصرف‌کننده سنگین کتامین می‌گوید: به دلیل ماهیت غیرقابل پیش‌بینی کتامین، تشخیص مقدار زیاد آن برای کاربر دشوار است. گاهی اوقات پس از مصرف دوز کم کتامین، مصرف‌کننده دچار اوردوز شود، به خصوص اگر سایر دارو‌ها یا الکل نیز همزمان مصرف شوند.

بسیاری از مصرف بیش از حد تصادفی زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر تلاش می‌کند به “چاله کتامین” برسد. از آنجا که این یک حالت آرام بخش است، باعث از دست دادن کامل حرکات بدن شود. این به ویژه در صورتی خطرناک است که کاربر نتواند درخواست کمک کند.

نارسایی تنفسی علت اصلی مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد کتامین است.

سایر عوارض جانبی مصرف کتامین عبارتند از:

  • افزایش تعداد ضربان قلب
  • بالا رفتن فشار خون
  • سفتی عضلانی
  • مشکلات تنفسی
  • فلاش بک (بازگشت به گذشته)
  • توهم
  • پارانویا یا بدبینی
  • افسردگی
  • مشکلات شناختی بلند مدت

اثرات فیزیکی کتامین

حتی زمانی که دارو در دوز‌های کم برای دوره‌های زمانی کوتاه مصرف شود، می‌تواند تا ۲۴ ساعت پس از آخرین دوز مصرف باقی بماند.

برخی از عوارض جانبی طولانی مدت عبارتند از:

  • از دست دادن هماهنگی بدن
  • تلو تلو خوردن
  • خستگی و ضعف عضلانی

“ویرانی” ناشی از قطع مصرف کتامین

حتی پس از استفاده از کتامین برای مدت کوتاهی، احتمال زیادی وجود دارد که کاربر چیزی را تجربه کند که به آن “ویرانی کتامین” می‌گویند. ویرانی معادل خماری ناشی از مواد مخدر است و می‌تواند شدید و خطرناک باشد.

از آنجایی که کتامین به‌عنوان آرام‌بخش طراحی شده است، به احتمال زیاد مصرف‌کنندگان با از بین رفتن اثرات اولیه کتامین، سردرگمی و هذیان شدید را تجربه می‌کنند. این افراد همچنین ممکن است ضعف عضلانی، اضطراب و احساس ناامیدی و درماندگی را تجربه کنند. همچنین ممکن است بی‌حسی، اختلال بینایی و گیجی شدید را تجربه کنند که اغلب منجر به رفتار پرخاشگرانه، فراموشی و هذیان می‌شود.

احتمال بروز این علائم در دوز‌های بالاتر کتامین، اغلب از طریق استفاده مکرر در طی چند ساعت، یا هنگام ترکیب کتامین با الکل یا سایر مواد مخدر بیشتر است.

ترکیبات دارویی رایج

کتامین اغلب با دارو‌های دیگر ترکیب می‌شود که می‌تواند عوارض جانبی منفی کتامین را بدتر کند. کتامین به شکل مایع آن را می‌توان به راحتی با یک نوشیدنی الکلی مخلوط کرد یا به سیگار ماری جوانا اضافه کرد. اختلاط کتامین با الکل یا سایر دارو‌های مضعف بسیار خطرناک است، زیرا کتامین خود یک داروی تضعیف‌کننده تنفس است.

ترکیب کتامین با سایر دارو‌های افسردگی ممکن است منجر به کاهش جدی ضربان قلب و افت عملکرد تنفسی شود. کتامین همچنین می‌تواند با سایر دارو‌های پودری مانند MDMA که به عنوان اکستازی نیز شناخته می‌شود ترکیب شود، به شکل قرص فشرده شده و یا داخل کپسول ریخته شود.

مخلوط کردن کتامین و MDMA می‌تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا MDMA یک محرک و کتامین یک مضعف است. دارو‌های دیگری که معمولاً با کتامین مخلوط می‌شوند، روانگردان‌ها مانند LSD و DMT هستند.

آمار سوء مصرف کتامین

طبق گزارش مرکز ملی اطلاعات دارویی وزارت دادگستری آمریکا، در سال ۲۰۰۰ افراد ۱۲ تا ۲۵ ساله ۷۴ درصد از مراجعات بخش اورژانس مربوط به کتامین را تشکیل داده‌اند.

بر اساس نظرسنجی ملی در مورد مصرف مواد مخدر و سلامت آمریکا در سال ۲۰۱۳  حدود ۲/۳ میلیون نفر در سنین ۱۲ سال یا بیشتر در طول زندگی خود حداقل یکبار از کتامین استفاده کرده‌اند که ۲۰۳۰۰ نفر در سال ۲۰۱۳ مصرف می‌کردند.
در سال ۲۰۰۶ نظرسنجی نظارت بر آینده دانشگاه میشیگان نشان داد که ۳ درصد از دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان حداقل یک بار در آن سال از کتامین استفاده کرده‌اند.

یافتن درمان برای اعتیاد به کتامین

اگر به کتامین معتاد هستید، ممکن است احساس کنید هیچ راهی برای ترک آن وجود ندارد. اما دریافت درمان در حال حاضر می‌تواند شما را در مسیر یک زندگی موفق و لذت بخش قرار دهد.

اگر سؤالی در رابطه با توانبخشی دارید، لطفاً همین امروز با یک ارائه دهنده درمان اعتیاد تماس بگیرید.
بسیار سپاسگزاریم که تا آخر این مقاله همراه ما بودید‌امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.
لطفاً نظرات خود را در زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.