اعتیاد به آیاهواسکا و سوء مصرف آن

منتشر شده در دسته‌بندی شده در اعتیاد به آیاهواسکا
اعتیاد به آیاهواسکا

آیاهواسکا یک نوشیدنی توهم‌زا است که از عصاره و برگ‌های آمازونی حاوی DMT بدست می‌آید. و باعث اعتیاد به آیاهواسکا شود. ماده شیمیایی DMT مسئول اثرات قدرتمند و تغییر دهنده ادراک این گیاه بر روی مغز است.

آیاهواسکا چیست؟

آیاهواسکا یک نوشیدنی توهم زاست که از دم کردن قسمت‌های خاص و برگ‌های گیاه بومی آمازون تهیه می‌شود.
در حالی آیاهواسکا گاهی اوقات به عنوان یک داروی غیرقانونی از آن یاد می‌شود، ترکیبی از نوعی درخت تاک (Banisteriopsis caap) و برگ‌های درختچه chacruna (Psychotria viridis) است. هیچ یک از این گیاهان در ایالات متحده غیرقانونی نیستند.

با این حال، برگ‌ها حاوی ترکیب دی متیل تریپتأمین (DMT) هستند که یک روانگردان مسئول گزارش‌های توهمات شدید است. DMT، بر خلاف گیاهی که حاوی آن است، به عنوان یک دارویی با پتانسیل اعتیاد بالا و بدون استفاده پزشکی طبقه‌بندی می‌شود.

مطالعات نوظهور نشان می‌دهد که ممکن است استفاده از آیاهواسکا برای درمان اعتیاد به مواد افیونی و اعتیاد به الکل فوایدی داشته باشد. برای قرن‌ها آیاهواسکا به عنوان دارو و در مراسم مذهبی، علیرغم وجود واکنش‌های منفی و مرگباری که رخ داده، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آیاهواسکا با نام‌های “چای” “هواسکا” “مادر” ویج” نیز شناخته می‌شود. این گیاه توسط “کچوا” نامگذاری شد و به معنای “انگور مردگان” یا “انگور روح” است. دم کردن چای قرمز قهوه‌ای رنگ ساعت‌ها طول می‌کشد و نتیجه آن طعمی ناخوشایند و تلخ است.

انگور و درختچه با هم دم می‌شوند تا اثر این ماده طولانی‌تر شود. بدون آلکالوئید‌های درخت انگور آمازونی، نوشیدن DMT برگ‌ها باعث ایجاد اثراتی می‌شود که تقریباً ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. هنگامی که گیاهان با هم ترکیب می‌شوند، اثرات چای آیاهواسکا می‌تواند بین ۴ تا ۸ ساعت بطول بیانجامد.

اثرات آیاهواسکا

از آنجایی که مواد گیاهی برای تهیه چای آیاهواسکا در ایالات متحده قانونی است، بسیاری از مردم معتقدند که نوشیدن چای توهم‌زا بی‌خطر است. با این حال، مصرف تمام مواد توهم‌زا خطر دارد و برخی از افراد بلافاصله پس از استفاده از این ماده جان خود را از دست داده‌اند.

چای به خصوص خطرناک است زیرا اندازه‌گیری مقدار مؤثر ماده در آن دشوار است. دسته‌های مختلف این ماده از نظر قدرت متفاوت هستند. علاوه بر حالت تهوع و استفراغ شدید، مهمترین اثرات چای شامل توهمات خارج شدن از بدن و ادراک تغییر یافته است که می‌تواند باعث شود افراد چیز‌هایی را ببینند، بشنوند و احساس کنند که واقعی نیستند.

به طور معمول، اثرات آیاهواسکا در عرض ۳۰ دقیقه تا یک ساعت بعد از مصرف شروع می‌شود، در طی ۱ الی ۲ ساعت به اوج خود می‌رسد و در مجموع ۴ تا ۶ ساعت بطول میانجامد.

اثرات فیزیکی فوری تا حد زیادی منفی است. استفراغ و اسهال می‌تواند به دنبال مصرف آزاهواسکا ایجاد شود. در واقع، این علائم آنقدر رایج هستند که بسیاری معتقدند جزء ضروری این تجربه هستند و به “پاکسازی” بدن کمک می‌کنند. استفراغ و اسهال به طور بالقوه می‌توانند کشنده باشند زیرا بدن فرد را بشدت کم آب می‌کنند.
پس از آن احتمال‌ایست قلبی و تشنج مطرح است. علاوه بر این، تعامل آیاهواسکا با سروتونین در مغز می‌تواند برای افرادی که دارو‌های ضد افسردگی مصرف می‌کنند کشنده باشد.

صرف نظر از این، اکثر کسانی که نوشیدنی را امتحان می‌کنند، گزارش می‌دهند که تجربیات خوب یا بد و همچنین توهماتی را تجربه کرده‌اند که تجربیات نزدیک به مرگ را تقلید می‌کنند.

اثرات فیزیکی کوتاه مدت آیاهواسکا عبارتند از:

  • اضطراب
  • اسهال
  • توهمات
  • احساس سرخوشی
  • افزایش فشار خون
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش دمای بدن
  • پارانویا یا بدبینی
  • حالت تهوع و استفراغ

اثرات طولانی مدت آیاهواسکا هنوز در حال بررسی است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از آن بعید است که به طور قابل توجهی به عملکرد طبیعی مغز آسیب برساند. با این حال، توهم زا‌های رایج به عنوان عامل روان پریشی پایدار و اختلال ادراک مداوم توهم‌زا (HPPD) شناخته شده‌اند – اختلالی که با توهمات تصادفی یا تحریک بصری مشخص می‌شود. مانند دیدن هاله در اطراف اجسام متحرک.

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که دارو‌های روانگردان، از جمله آیاهواسکا می‌توانند تغییراتی در ساختار مغز و شخصیت ایجاد کنند.

اعتیاد به آیاهواسکا و وابستگی به آن

خطر ابتلا به وابستگی یا اعتیاد به آیاهواسکا نسبتاً کم است. تا به امروز، هیچ شواهد بررسی شده نشان نمی‌دهد که استفاده از چای (یا DMT) منجر به تحمل به این ماده شود. این بدان معنا نیست که اعتیاد رفتاری به تجربه استفاده از دارو نمی‌تواند رخ دهد. اگرچه نوشیدن چای به عنوان “مصیبت” توصیف شده است، برخی از افراد اغلب از این ماده به عنوان نوعی خود درمانی استفاده می‌کنند.

از آنجایی که احتمال آسیب مغزی ناشی از توهم‌زا می‌تواند بسیار شدید باشد، کسانی که به طور مکرر از آیاهواسکا سوء استفاده می‌کنند، مقادیر زیادی از آن را مصرف می‌کنند و یا زمان زیادی را صرف تلاش برای مخفی کردن آن می‌کنند، باید به دنبال درمان اعتیاد به این ماده باشند.

بسیار سپاسگزاریم که تا آخر این مقاله همراه ما بودید‌امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.
لطفاً نظرات خود را در زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.