اعتیاد به نمک حمام و سوء مصرف آن

منتشر شده در دسته‌بندی شده در اعتیاد به نمک حمام
اعتیاد به نمک حمام

نمک‌های حمام دسته‌ای از دارو‌های ساخت انسان با اثرات محرک هستند که شامل تعدادی ترکیبات شیمیایی در کاتیون‌های مصنوعی می‌باشد. و اعتیاد به نمک حمام می‌تواند رخ دهد.

نمک‌های حمام (کاتیونون‌های مصنوعی) چیست؟ نمک‌های حمام دسته‌ای از دارو‌های مصنوعی با اثرات محرک هستند. اصطلاح “نمک‌های حمام” فقط برای یک داروی خاص صدق نمی‌کند، بلکه به تعدادی از موادی که از نظر شیمیایی مشابه هم هستند، اطلاق می‌شود.

این دارو‌ها پس از سال ۲۰۱۱ در بین نوجوانان و ورزشکاران رایج شد، اما بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که کمتر از ۱ درصد از نوجوانان امروزی در سال گذشته آن‌ها را امتحان کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۲، تماس‌ها در مورد نمک حمام به مراکز کنترل مسمومیت آمریکا به اوج خود رسید و هر سال پس از آن کاهش یافت.

علت کاهش مصرف

کاهش اخیر در شیوع سوء مصرف نمک حمام شاید به این دلیل است که رسانه‌ها با پوشش افرادی که مواد زیاد مصرف می‌کنند و دچار اختلالات روان‌پریشی می‌شوند و همچنین متحمل پیامد‌های منفی دیگری می‌شوند، مردم را شگفت‌زده کرد.

نمک حمام به دلیل شباهتش به کاتینون طبیعی که از “گیاه قات” به دست می‌آید، معمولاً به عنوان کاتینون مصنوعی نیز شناخته می‌شود. گیاه قات یا خات درختچه‌ای بومی شرق آفریقا و بخش‌های جنوبی خاورمیانه است. جویدن برگ‌های آن باعث ایجاد احساس سرخوشی و اثرات خفیف شبیه به مصرف آمفتأمین می‌شود.

کاتینون‌های مصنوعی در واقع هیچ ارتباطی با نمک‌های اپسوم که برای شل شدن ماهیچه‌ها در وان حمام استفاده می‌شود، ندارند. در عوض نام خیابانی دارو‌ها از ظاهر آن‌ها می‌آید: سنگ یا پودر کریستالی سفید یا قهوه‌ای. انواع مختلفی از مواد شیمیایی که معمولاً برای ساخت این دارو‌ها استفاده می‌شوند جزء مواد غیرقانونی هستند.

با این حال، تولیدکنندگان این ماده اغلب مقررات را زیر پا می‌گذارند و می‌توانند نمک حمام را در پمپ بنزین‌ها و مغازه‌های سیگار فروشی، با ایجاد تغییرات جزئی در فرمول‌های شیمیایی یا با برچسب‌گذاری محصولات خود به عنوان “غیر مصرفی انسانی” بفروشند. به طور معمول، این دارو‌ها یا بلعیده می‌شوند، خرد می‌شوند، دود می‌شوند یا تزریق می‌شوند.

نمک‌های حمام مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، زیرا دارای ساختار‌های شیمیایی مشابه محرک‌های رایج سوء مصرف‌شده مانند کوکائین یا متامفتأمین(شیشه) می‌باشند. برخی نیز شباهت‌های کلی به مواد توهم‌زا مانند اکستازی دارند. بیش از ۴۰ ایالت آمریکا کاتیونون‌های مصنوعی را که معمولاً مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند ممنوع کرده‌اند.

هنگامی که یک ماده خاص ممنوع می‌شود، تولید‌کنندگان دارو اغلب یک آنالوگ یا جایگزین شیمیایی برای دارو ایجاد می‌کنند تا بدون نقض قانون به تولید داروی مصنوعی ادامه دهند.

نمک حمام اغلب در سیگار فروشی‌ها و پمپ بنزین‌ها با برچسب‌هایی مانند «غذای گیاهی»، «پاک‌کننده جواهرات» و «پاک‌کننده صفحه گوشی» به فروش می‌رسد.

نام خیابان برای نمک حمام عبارتند از:

  • ادویه
  • شکوفه
  • ابر ۹
  • فلاکا
  • موج قمری
  • صورت زخمی
  • آسمان وانیلی
  • رعد و برق سفید

برای برخی افراد، اثرات روانی نمک حمام به دلیل پتانسیل ایجاد آسیب ناخواسته می‌تواند خطرناک‌تر باشد.

اثرات آن‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تحریک
  • هذیان
  • احساس هیجان غیر طبیعی
  • توهمات
  • افزایش جامعه‌پذیری
  • افزایش میل جنسی
  • موارد وحشت زدگی (حمله پانیک)
  • پارانویا یا افکار بدبینی
  • افکار خودکشی
  • رفتار خشونت‌آمیز

از آنجایی که نمی‌توان بدون فرستادن نمونه خون و ادرار افراد مصرف‌کننده به آزمایشگاه دانست که در هر دسته از این دارو‌ها چه چیزی وجود دارد، خطر اوردوز و حتی مرگ می‌تواند بالا باشد.

آیا می‌توانید به نمک حمام معتاد شوید؟

به عنوان یک ماده روانگردان جدید، اطلاعات کمی در مورد پتانسیل اعتیادآوری نمک حمام وجود دارد. با این حال، مطالعات روی موش‌ها نشان داده است که حیوانات به‌صورت خودسرانه کاتیونون‌های مصنوعی را جستجو می‌کنند که نشان‌دهنده اجبار به استفاده دوباره و دوباره از این دارو است. برخی از افرادی که به نمک حمام وابستگی پیدا کرده‌اند، علائم ترک (مانند افسردگی، اضطراب، لرزش، بی‌خوابی و پارانویا یا بدبینی) را نیز پس از قطع مصرف دارو گزارش کرده‌اند.
استفاده از این دارو‌ها منجر به پاسخ سیستم پاداش دوپامین مغز می‌شود که مسئول ایجاد اعتیاد در طول زمان است. نوجوانان و جوانان ممکن است پس از استفاده مکرر احتمال سوء مصرف و اعتیاد به کاتینون‌های مصنوعی را داشته باشند.

درمان اعتیاد به نمک حمام

درمان اعتیاد به نمک حمام مشابه سایر اختلالات مصرف مواد است. مراکز توانبخشی معمولاً از تکنیک‌های رفتاردرمانی مانند درمان شناختی رفتاری، درمان تقویت انگیزه و مدیریت محرک‌ها استفاده می‌کنند.

اگر به حمایت مربوط به توانبخشی نیاز دارید، همین امروز با ارائه دهنده درمان تماس بگیرید.
بسیار سپاسگزاریم که تا آخر این مقاله همراه ما بودید‌امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.
لطفاً نظرات خود را در زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.