اعتیاد به DMT، سوء مصرف و درمان آن

منتشر شده در دسته‌بندی شده در اعتیاد به DMT
اعتیاد به DMT

DMT یک داروی توهم زای قوی است که در ایالات متحده و بسیاری از کشور‌های دیگر غیرقانونی است. اگرچه بحث در مورد اعتیادآور بودن DMT وجود دارد، اما این دارو خطرات جسمی و روانی بالایی دارد. DMT در مصرف‌کنندگانی بطور منظم این ماده را مصرف می‌کنند می‌توانند وابستگی ایجاد کند. یا باعث اعتیاد به DMT شود.

DMT چیست؟

DMT مخفف N,N-Dimethyltryptamine است. که یک ماده شیمیایی که به طور طبیعی در مغز انسان و همچنین در گیاهان بومی آمریکای مرکزی و جنوبی وجود دارد.

DMT یک داروی توهم‌زا، معمولاً به شکل پودر سفیدرنگ است. برای تجربه اثرات آن، افراد ممکن است DMT را با پیپ دود کنند یا آن را در نوشیدنی‌هایی مانند آیاهواسکا دم کنند.

کاربران DMT همچنین گاهی اوقات دارو را تزریق می‌کنند، اگرچه این امر کمتر رایج است. DMT گاهی اوقات “فانتازیا” یا “دیمیتری” نامیده می‌شود و در میان کم مصرف‌ترین دارو‌هایی است که در ایالات متحده و در سراسر جهان استفاده می‌شود.

اکثر افرادی که DMT را امتحان می‌کنند قبلاً سایر توهم زا‌ها را نیز آزمایش کرده‌اند.

اثرات و خطرات DMT و اعتیاد به DMT

DMT تولید سروتونین در مغز را تحریک می‌کند، سروتونین یک انتقال دهنده عصبی که باعث احساس شادی می‌شود. DMT باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان احساس سرخوشی شدید، توهمات و ادراک جدیدی از واقعیت را تجربه کنند که مردم اغلب این حالات را تغییر دهنده زندگی توصیف می‌کنند.

اثر DMT می‌تواند فوراً شروع شود و معمولاً از زمانی که مصرف‌کنندگان دارو را مصرف می‌کنند کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. کاربرانی که DMT را به عنوان دم کرده می‌نوشند، اغلب پس از حدود ۳۰ دقیقه دچار توهماتی می‌شوند که ۴ تا ۶ ساعت بطول میانجامد. برخی از کاربران اثرات طولانی مدت خفیفی را گزارش می‌کنند که برای چندین روز ادامه دارد.

در سطح فیزیولوژیکی، DMT می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کند.

عوارض جانبی احتمالی DMT عبارتند از:

  • گشاد شدن مردمک‌های چشم
  • حرکات سریع چشم‌ها
  • سرگیجه
  • سردرد
  • افزایش میزان دمای بدن
  • افزایش تعداد ضربان قلب
  • افزایش فشار خون
  • از دست دادن کنترل عضلانی
  • تهوع و استفراغ
  • درد یا احساس سفتی در قفسه سینه

اگرچه بسیاری از مصرف‌کنندگان مزایایی برای DMT را بیان می‌کنند، اما این دارو می‌تواند به طور قابل توجهی به سلامت جسمی و سلامت روان فرد آسیب برساند. از آنجایی که DMT باعث ترشح سروتونین در مغز می‌شود، دوز‌های بالای این دارو ممکن است بدن را به سمت مسمومیت با سروتونین سوق دهد. این وضعیت ممکن است باعث تشنج، انسداد تنفس و یا حتی ایجاد کما شود. DMT می‌تواند باعث آسیب شدید یا حتی مرگ فرد شود. در حالی که برخی از مصرف‌کنندگان DMT تجربیات روانشناختی مثبتی با این دارو داشته‌اند، برخی دیگر از تجربیات مصرف DMT رنج می‌برند که آن‌ها آن را گیج‌کننده و وحشتناک توصیف می‌کنند. اثرات روانی DMT می‌تواند آسیب‌زا باشد، به ویژه برای افرادی که با بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی زندگی می‌کنند.

وابستگی و اعتیاد به DMT

برخلاف اکثر مواد توهم‌زا، شواهد کمی وجود دارد که DMT باعث تحمل یا هرگونه علائم ترک فیزیکی می‌شود. به همین دلیل، محققان عموماً اعتقاد ندارند که DMT اعتیادآور است.

علاوه بر این، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه استفاده طولانی مدت از DMT به طور قابل توجهی باعث تغییر یا آسیب به مغز افراد می‌شود وجود ندارد. با این حال، DMT می‌تواند باعث وابستگی روانی شود مخصوصاً زمانی که فرد به طور مکرر از این ماده برای فرار از واقعیات استفاده کند.

برخی از مصرف‌کنندگان DMT حتی این دارو را منبعی برای درمان می‌دانند و برای احساس بهتر آن را به طور منظم مصرف می‌کنند.

هنگامی که افراد از DMT به این روش استفاده می‌کنند، ممکن است در نهایت احساس کنند قادر به توقف مصرف DMT و سایر مواد توهم‌زا نیستند.

مطالعات محدود در مورد موضوع وابستگی به DMT نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان DMT می‌توانند وسوسه مصرف آن را داشته باشند و در صورت عدم استفاده از آن دچار ناراحتی روانی شوند. افرادی که دچار اعتیاد به DMT می‌شوند، احتمالاً از اثرات سوء آن بر سلامتی رنج می‌برند.

رفتار‌هایی که نشان دهنده وابستگی به DMT است شامل مصرف دوز‌های بیشتر و مکرر دارو و صرف پول بیشتر برای بدست آوردن آن است.

DMT و قانون

DMT از سال ۱۹۷۱ فهرست یک ماده کنترل شده بوده است.
دولت ایالات متحده مصارف پزشکی برای DMT قائل نبوده و جریمه‌های سنگین و حبس را به عنوان مجازات برای حمل، ساخت و فروش DMT اعمال می‌کند. با این حال مصرف DMT جزئی از آیین‌ها و سنت‌های بومی مردم آمریکای جنوبی است.

در سال ۲۰۰۶، دادگاه عالی آمریکا حکم داد که دولت فدرال نمی‌تواند پیروان ادیان و مذاهبی که DMT را مقدس می‌دانند از استفاده از آن به عنوان بخشی از بیان مذهبی خود منع کند. با این وجود، DMT برای اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها غیرقانونی است. هر کسی که از DMT استفاده می‌کند زندگی و آزادی خود را به خطر میاندازد.

امروز برای سوء مصرف DMT درمان پیدا کنید

اگر شما یا شخصی که می‌شناسید با اعتیاد به DMT دست و پنجه نرم می‌کنید، لطفاً امروز با یک خدمات دهنده درمان ترک اعتیاد به DMT تماس بگیرید تا درباره گزینه‌های بهبودی اطلاعات بیشتر کسب کنید. مراکز توانبخشی و گروه‌های حمایتی در سراسر کشور وجود دارند که برای افرادی که جهت غلبه بر اعتیاد کمک نیاز دارند خدمات حرفه‌ای ارائه می‌دهند.

بسیار سپاسگزاریم که تا آخر این مقاله همراه ما بودید‌امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. لطفاً نظرات خود را در زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.