قارچ جادویی یا مجیک ماشروم (قارچ سیلوسایبین)

منتشر شده در دسته‌بندی شده در اعتیاد به توهم زاها
قارچ جادویی یا مجیک ماشروم

اعتیاد، سوء مصرف و ترک اعتیاد به قارچ جادویی یا مجیک ماشروم

قارچ سیلوسایبین نوعی ماده توهم‌زا است. اگرچه خطر اعتیاد به قارچ جادویی کم است، اما این ماده می‌تواند وابستگی روانی ایجاد کند.

قارچ سیلوسایبین یا همان قارچ جادویی چیست؟

قارچ سیلوسایبین که به آن قارچ جادویی یا مجیک ماشروم نیز می‌گویند، از نوع قارچ‌های توهم‌زا هستند که حاوی ماده شیمیایی سیلوسایبین می‌باشند. قارچ‌های جادویی به دلیل اثرات روان‌گردانش محبوب هستند که مصرف آن باعث تغییر در وضعیت ذهن می‌شود.

قارچ جادویی که در زمان‌های قدیم برای اتصال به دنیای ارواح استفاده می‌شد، در دهه ۱۹۶۰ میلادی محبوبیتی دوباره پیدا کرد. امروزه در جوامع غربی معمولاً در جشنواره‌های موسیقی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. مصرف قارچ‌های جادویی یا همان مجیک ماشروم از سال ۱۹۷۰ میلادی غیرقانونی می‌باشد.

مصرف‌کننده‌ها این قارچ را به صورت تازه یا خشک مصرف می‌کنند و همچنین می‌توانند آن را مانند چای دم کرده و بنوشند. قارچ‌های حاوی سیلوسایبین را می‌توان به غذا‌ها اضافه کرده و یا آن‌ها را پخته و مصرف کرد. برخی افراد قارچ جادویی را خشک کرده و به صورت پودر در آورده و آن را در کپسول ریخته و مثل دارو قورت می‌دهند.

برخی گزارش‌ها از خرد کردن و تزریق قارچ جادویی به رگ منتشر شده است، اما این روش‌ها نادر هستند. تزریق پودر قارچ جادویی به بدن بسیار خطرناک بوده و نتایج آن می‌تواند بسیار کشنده باشد.

مصرف‌کنندگان معمولاً بین ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت پس از مصرف قارچ جادویی شروع به احساس اثرات آن می‌کنند. این اثرات معمولاً ۳ تا ۶ ساعت بطول میانجامد و می‌تواند شامل: توهم، سرخوشی، اضطراب، بی‌قراری و لرز باشد.

در برخی موارد، اثرات قارچ می‌تواند تا ۳ روز به طول بینجامد. تغییر در درک زمان و احساس آرامش می‌تواند افراد را به سوء استفاده از قارچ جادویی وسوسه کند.

عوارض جانبی قارچ جادویی

به طور کلی، سوء مصرف قارچ سیلوسایبین، قارچ جادویی یا مجیک ماشروم به اندازه سایر مواد اعتیاد‌آور مانند اپیوئید‌ها یا محرک‌ها تهدید‌کننده زندگی نیست. با این حال، مصرف‌کنندگان می‌توانند دچار مسمومیت با قارچ جادویی شوند.

از دیگر عوارض جانبی قارچ سیلوسایبین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت تهوع
  • خشکی دهان
  • افزایش تعداد ضربان قلب
  • لرز
  • بی حسی
  • احساس شناور بودن
  • توهمات بینایی و تقویت شنوایی
  • اضطراب
  • کاهش کنترل
  • بیخوابی
  • روان پریشی
  • ادغام شدن حواس
  • تغییر در ادراک موضوعات
  • توهمات غیر قابل پیش‌بینی
  • پارانویا یا بدبینی
  • اسپاسم و گرفتگی عضلانی
  • خلق بالا و احساس سرخوشی
  • درک متفاوت از واقعیات
  • افزایش فشار خون
  • تعریق

استفاده منظم از قارچ جادویی می‌تواند منجر به روان پریشی طولانی مدت شود.

تحقیقات انجام شده توسط دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز نشان داده است که حتی یک دوز بالا از قارچ سیلوسایبین می‌تواند شخصیت فرد را برای یک سال و حتی برای همیشه تغییر دهد.

اعتیاد به قارچ جادویی یا مجیک ماشروم

بحث‌های زیادی بر سر اعتیاد‌آور بودن یا نبودن قارچ جادویی یا مجیک ماشروم وجود دارد. مانند هر ماده روانگردان دیگری، ممکن است شخص وابسته به آن شود.

هر چه کسی بیشتر در معرض این ماده قرار داشته باشد با احتمال بیشتری ممکن است تمایل به مصرف مجدد داشته باشد. در برخی موارد، افراد ممکن است ترجیح دهند قارچ سیلوسایبین را با ماده دیگری (مانند LSD) برای تأثیر متفاوت ترکیب کرده و مصرف کنند. به همین علت  بیشتر احتمال دارد افراد به جای وابستگی جسمی  به قارچ جادویی، وابستگی روانی به آن پیدا کنند.

شدت وابستگی به قارچ جادویی اغلب به تعداد دفعات استفاده و مقدار مصرف آن بستگی دارد؛ یعنی هرچقدر تعداد دفعات مصرف بیشتر و مقدار ماده مصرفی بیشتر باشد احتمال اعتیاد بالاتر خواهد بود.

افرادی که از قارچ سوء استفاده می‌کنند، می‌توانند با این باور که برای حفظ حس روشنگری یا شادی به دارو نیاز دارند، دچار وابستگی روانی شوند. یک Good trip یا همان «سفر خوب» که در آن مصرف‌کننده پس از مصرف قارچ جادویی احساس خوب و سرخوشی پیدا می‌کند، ممکن است باعث شود که فرد بخواهد به مصرف آن ادامه دهد، اما همیشه «سفر‌های خوب» تضمینی نیست!

محققان دانشگاه جانز هاپکینز گزارش دادند که ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان در مطالعه‌ای که از قارچ سیلوسایبین استفاده می‌کردند این احساس را داشته‌اند که با مصرف قارچ جادویی خود یا اطرافیانشان را در معرض خطر قرار داده‌اند و «سفر‌های بد» آن‌ها را آزرده کرده بطوری که این تجربیات «یکی از ۱۰ چالش بزرگ زندگی‌شان» بوده است.

قارچ جادویی یا مجیک ماشروم

ترک قارچ جادویی یا مجیک ماشروم — قارچ سیلوسایبین

کسی که از قارچ جادویی یا مجیک ماشروم استفاده می‌کند نه تنها می‌تواند به وضعیت ذهنی تغییر یافته ناشی از مصرف قارچ عادت کند، بلکه ممکن است در زندگی دنیای واقعی نیز دچار مشکلاتی شود. این افراد ممکن است حافظه خود را از دست بدهند و برای حفظ حالت تغییر یافته خود از قارچ سیلوسایبین استفاده کنند.

برخی از مصرف‌کنندگان از بازگشت به خاطرات گذشته، خستگی و تحریک‌پذیری ناشی از مصرف آن رنج می‌برند.

درمان اعتیاد به قارچ جادویی یا قارچ سیلوسایبین

اگر فردی آنقدر به مواد وابسته شده باشد که دچار اختلال در برخورد با واقعیات شود یا مصرف قارچ جادویی یا مجیک ماشروم را با سایر مواد اعتیاد‌آور مصرف کند، حتماً نیاز به درمان رواپزشکی و روانشناسی خواهد داشت. تغییر حواس ناشی از قارچ جادویی می‌تواند منجر به ایجاد موقعیت‌های خطرناک و همچنین عواقب قانونی شود. مانند دستگیر یا زندانی شدن به جرم حمل و نقل مواد روانگردان.

ادامه مصرف قارچ پس از اینکه منجر به عواقب منفی شد ممکن است نشانه اعتیاد به آن باشد. اگر متوجه شدید که نمی‌توانید مصرف مواد اعتیادآور را متوقف کنید، ممکن است لازم باشد به دنبال کمک حرفه‌ای باشید تا ریشه‌های اصلی برای مصرف مواد را پیدا کنید.

کمک گرفتن برای ترک قارچ جادویی

اگر فردی قارچ جادویی را با سایر مواد مانند الکل، ماریجوانا، بنزودیازپین‌ها، محرک‌ها یا مواد افیونی ترکیب کرده باشد، خدمات سم زدایی ممکن است برای او مفید باشد. سم زدایی، به فردی که از چندین دارو استفاده می‌کند کمک می‌کند تا برای درمان اعتیاد آماده شود.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان در مورد گزینه‌های درمانی سؤالی دارید، همین امروز با ارائه دهنده خدمات درمانی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

بسیار سپاسگزاریم که تا آخر این مقاله همراه ما بودید‌امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.