آیا طب سوزنی میتواند به ترک اعتیاد کمک کند؟

منتشر شده در دسته‌بندی شده در بعد از ترک اعتیاد

آیا طب سوزنی میتواند به ترک اعتیاد کمک کند؛ انسان‌ها از گذشته‌های دور برای درمان بیماری‌های مختلف جسمی و روحی از طب سنتی بهره می‌برده‌اند.
آن‌ها با آزمودن روش‌های درمانی مختلف مشاهده کردند که انجام برخی اعمال باعث بهبود علائم بیماری‌ها و حتی درمان برخی امراض می‌شود.

روش‌های درمانی مانند استفاده از عصاره برخی گیاهان دارویی، شنا کردن در چشمه‌های آب‌های گرم و همچنین فرو کردن سوزن‌های مخصوص در نقاط خاصی از بدن باعث احساس بهتری در افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود.

امروزه با پیشرفت علم پزشکی و ابداع روش‌های جدید، تشخیص و درمان‌های بمراتب دقیق، بهتر و کم عارضه‌تر برای کنترل انواع بیماری‌ها کشف شده است.

اما مسأله حائز اهمیت این است که طب سنتی به تنهایی نخواهد توانست درمانی برای افراد مبتلا به بیماری‌های جسمی یا روحی باشد بلکه می‌توان طب سنتی را بعنوان طب مکمل در کنار طب نوین پزشکی مورد استفاده قرار داد.

تعریف طب سنتی؟

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت(WHO) طب سنتی گروهی از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمالی است که بر اساس نظریه‌ها، اعتقادات و تجربیات فرهنگ‌های مختلف برای پیشگیری، تشخیص، بهبود و درمان بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در طب سنتی از گیاهان دارویی، انواع روش‌های مدیتیشن و انواع ماساژ و… برای بهبود حال بیماران استفاده می‌شود. از طب‌های سنتی باستان می‌توان به طب سنتی ایران باستان، طب چین باستان و طب سنتی آفریقایی اشاره کرد.

نکته‌ی مهم و حیاتی که در مورد طب سنتی باید مد نظر گرفت این است که استفاده نادرست از دارو‌های طب سنتی و روش‌های درمانی سنتی می‌تواند عوارض خطرناک و غیر قابل برگشتی را بهمراه داشته باشد. این در حالی است که استفاده صحیح و بجا از طب سنتی در کنار علم نوین پزشکی مفید بوده و می‌تواند فرآیند درمان بیماران را سرعت ببخشد.

تاریخچه طب سوزنی

چینی‌های باستان از گذشته‌های دور با فرو کردن سوزن‌های مخصوص در نقاط خاصی از بدن بدنبال بهبود و کنترل بیماری‌های مختلف جسمی و روحی بودند.

در طب سوزنی سوزن‌ها را با ترکیب‌ها و الگو‌های گوناگون در بدن فرو می‌کنند.

به عقیده چینی‌های باستان در بدن کانال‌هایی وجود دارند که نوعی انرژی حیات‌بخش در این کانال‌ها جریان دارد. نام این کانال‌ها مریدین (meridians) و انرژی جریان دار‌، جریان چی (qi) نامیده می‌شود.

چینی‌های باستان اعتقاد داشتند توقف جریان انرژی در این کانال‌های زیر پوستی باعث بروز انواع مختلف بیماری‌های جسمی و روحی می‌گردد. بدین ترتیب آن‌ها با فرو کردن سوزن‌های مخصوص بترتیب و الگویی خاص جریان متوقف شده را مجدداً به حرکت میانداختند.

به عقیده آن‌ها این عمل یعنی فرو کردن سوزن در محل‌های مخصوص باعث جریان انرژی حیاتبخش و در نتیجه موجب به تعادل رسیدن بدن می‌شد.

تاثیر طب سوزنی در ترک اعتیاد

متأسفانه امروزه تحقیقات زیادی در مورد تأثیر طب سوزنی و ترک اعتیاد صورت نپذیرفته است اما مطالعات تجربی نشان می‌دهد که استفاده از طب سوزنی در افرادی که اقدام به ترک مواد اعتیاد‌آور می‌کنند باعث کاهش علائم محرومیت می‌شود.

بعبارتی افرادی که در درمان ترک اعتیاد از طب سوزنی بهره برده‌اند عوارض محرومیت کمتری نسبت به افرادی که از این روش استفاده نکرده‌اند، تجربه کرده‌اند.

پس اینطور می‌توان نتیجه گرفت که طب سوزنی با کمک کردن به تحمل عوارض ناشی از محرومیت از مواد به فرآیند درمان اعتیاد کمک می‌کند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.