اعتیاد به GHB و سوء مصرف آن

منتشر شده در دسته‌بندی شده در اعتیاد به GHB
اعتیاد به GHB

 GHB که به دلیل ایجاد بیهوشی و فراموشی شناخته شده است، یک داروی غیرقانونی است که توسط ورزشکاران، باشگاهی‌ها و تجاوزگران جنسی استفاده می‌شود. و می‌تواند موجب اعتیاد به GHB شود.

GHB یا گاما هیدروکسی بوتیرات (C۴H۸O۳) که امروزه به عنوان یک داروی بدنام تجاوز به عنف شناخته می‌شود، می‌تواند اثراتی از سرخوشی (در دوز‌های کم) تا بیهوشی و فراموشی ایجاد کند.

این ترکیب شیمیایی ابتدا به عنوان یک بی‌حس‌کننده جراحی در دهه ۱۹۶۰ رایج شد، سپس در سال‌های ۱۹۸۹ به عنوان یک داروی مهمانی و چربی سوز شهرت یافت.

بدن مقادیر کمی از GHB را به طور طبیعی در مغز تولید می‌کند. برخی از گوشت‌ها، آبجو و شراب نیز حاوی مقادیری از GHB هستند. یک لیتر شراب به طور متوسط ​​بین ۴ تا ۲۱ میلی گرم GHB دارد. این درحالی است که GHB غیرقانونی مصادره شده از کلوپ‌ها و فروشنده‌های خیابانی معمولاً بین ۵۰۰ میلی گرم تا ۳۰۰۰ میلی گرم GHB دارد.

نام‌های خیابانی برای GHB

  • گاما اوه
  • پسر خانه جورجیا
  • هورمون‌های عالی برای خواب
  • تقویت‌کننده هورمون رشد
  • اکستازی مایع
  • مایع X
  • آب شور
  • خواب ویتا G

در حالی که شرکت دارویی Xyrem (دارویی با محتویات GHB که برای درمان نارکولپسی استفاده می‌شود) را در سال ۲۰۰۲ تأیید کرد، این ماده به‌شدت تحت کنترل فروش تنظیم شده است و در داروخانه‌های خرده‌فروشی معمولی موجود نیست.

از سوی دیگر، GHB غیرقانونی توسط تولیدکنندگان مواد مخدر خیابانی ایجاد می‌شود و اغلب در اینترنت به عنوان توهم‌زا فروخته می‌شود. می‌توان آن را به صورت مایعی بی‌رنگ و بی‌بو یا پودر سفید رنگی یافت که ممکن است طعم صابونی یا شور داشته باشد.

بیشتر مردم نام GHB را به دلیل محبوبیت آن در کلوپ و صحنه‌های موسیقی الکترونیک شنیده‌اند. برخی گزارش می‌دهند که از این دارو برای اثرات شبه الکلی آن استفاده می‌کنند، که بدون از دست دادن کنترل بدن، گفتاری نامفهوم یا خماری رخ می‌دهد. همچنین گزارش شده است که ورزشکاران از این دارو برای سوزاندن چربی و عضله‌سازی استفاده کرده‌اند.

با این حال، شکارچیان جنسی از GHB به عنوان داروی تجاوز به عنف با ریختن این ماده تقریباً غیرقابل تشخیص در نوشیدنی قربانی استفاده کرده‌اند. مقداری که این جنایتکاران استفاده می‌کنند معمولاً به اندازه‌ای است که قربانی را از هوش می‌برد تا  نتواند از خود دفاع کند و باعث می‌شود جزئیات اتفاقات روز بعد را فراموش کند.

اثرات GHB

اگرچه بسیاری از مردم احساسات ناشی از مصرف دوز‌های پایین GHB را به عنوان احساس سرخوشی و انرژی توصیف می‌کنند، حتی دوز‌های کوچک نیز می‌تواند باعث از دست دادن هوشیاری، توهم، فراموشی و کما شود.

از آنجایی که بیشتر GHB مصرف شده در ایالات متحده به صورت غیرقانونی تولید می‌شود، تشخیص غلظت GHB در هر دوز بدون آزمایش آن در آزمایشگاه غیرممکن است. علاوه بر این، تفاوت بین دوز پایین GHB و دوز بالقوه کشنده GHB می‌تواند نسبتاً کم باشد.

عوارض جانبی کوتاه مدت GHB

  • فراموشی
  • عدم تعادل
  • گیجی
  • احساس خستگی 
  • رضایتمندی
  • توهمات
  • سردرد
  • از دست دادن هوشیاری
  • افت دمای بدن
  • حالت تهوع
  • تشنج
  • سستی
  • تعریق
  • استفراغ

بدن به سرعت GHB را تجزیه می‌کند، که تشخیص آن در ادرار پس از گذشت ۲۴ ساعت دشوار است.

برخی از اثرات GHB ممکن است در دوز‌های پایین مشابه اثرات محرک‌ها باشد، اما GHB یک مضعف‌کننده سیستم عصبی مرکزی (CNS) است. به این ترتیب، مصرف بیش از حد معمولاً شامل کاهش قدرت تنفسی است. هنگامی که یک فرد بیش از حد GHB مصرف می‌کند، اغلب ناظران به اشتباه فکر می‌کنند که فرد در حال خواب است در حالی که فرد واقعاً در حال خفگی و مرگ است.

خطرات مصرف همزمان GHB و الکل GHB به خودی خود به اندازه کافی خطرناک است اما اگر با سایر دارو‌های تضعیف‌کننده سیستم عصبی از جمله الکل، بنزودیازپین‌ها، اپیوئید‌ها و باربیتورات‌ها مخلوط شود، می‌تواند به سرعت کشنده شود.

هنگامی که این نوع مواد با هم ترکیب می‌شوند، عملکرد‌هایی که CNS مسئول آن است (مانند تنفس و ضربان قلب) به حدی کاهش می‌یابد که ممکن است به طور کلی متوقف شوند. اگر فکر می‌کنید فردی تحت تأثیر GHB و سایر مواد است، علائمی وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید.

الکل و GHB می‌تواند باعث ایجاد احساس بیماری در فرد شود که منجر به تهوع و استفراغ شود. آن‌ها ممکن است به طور غیر مشخصی بیحال یا گیج عمل کنند. اگر توهم دارند، ممکن است نتوانند به درستی به سؤالات پاسخ دهند یا حتی راه بروند. اگر فرد از حال رفت، یا اگر تنفس او نامنظم شد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

آیا می‌توانید به GHB معتاد شوید؟ (اعتیاد به GHB)

بله، ممکن است به GHB معتاد شوید. هنگامی که مصرف‌کنندگان دارو را به طور مکرر در دوز‌های پایین مصرف می‌کنند، می‌توانند نسبت به اثرات آن تحمل پیدا کنند. این بدین معنی است که آن‌ها باید بیشتر و بیشتر از دارو مصرف کنند تا اثرات جسمی و روانی مشابهی پیدا کنند.

چند هفته بعد در یک جشن زمانی که یک آبجو نوشیدم و زمانی که دوز معمولی‌ام دیگر تأثیر آنچنانی نمی‌گذاشت، مقدار اضافی GHB مصرف کردم، به یک داستان هشدار دهنده واقعی تبدیل شدم. چهار ساعت بعد، در گودال استفراغ خودم از خواب بیدار شدم و دوستان نگرانم بالای سرم‌ایستاده بودند و سعی می‌کردند ضربان قلب پیدا کنند.

علائم اوردوز GHB

سردرد، تهوع، استفراغ، توهم، تشنج، کاهش تنفس و ضربان قلب، فراموشی، از دست دادن هوشیاری، کما و مرگ است.

علائم ترک GHB و اعتیاد به GHB

هنگامی که یک فرد مصرف GHB را متوقف می‌کند، ممکن است علائم ترک را تجربه کند، مخصوصاً زمانی که بدن او به دارو وابسته شده باشد.

معمولاً علائم ترک GHB شامل احساس اضطراب، بی‌خوابی، لرز، تعریق، افزایش ضربان قلب و افکار روان پریشی است. گاهی اوقات، این علائم شدید هستند و نیاز به نظارت پزشکی و درمان اعتیاد در داخل یک مرکز سم زدایی یا مرکز توانبخشی برای یک دوره ۷ تا ۱۴ روزه دارند.

هیچ داروی اثبات شده‌ای برای درمان اعتیاد به GHB وجود ندارد. برای برخی، دوز‌های کنترل شده بنزودیازپین‌ها، دارو‌های ضد افسردگی یا ضد تشنج ممکن است در طول درمان تجویز شود.

متخصصان ترک اعتیاد توصیه می‌کنند با یک برنامه درمانی طولانی‌مدت با اعتیاد به GHB مواجه شوید که تصمیم‌گیری مثبت، بهبود سلامت کلی و یادگیری مهارت‌های مقابله را ارتقا می‌دهد.

اگر شما یا شخصی که برایتان مهم است به اطلاعاتی در مورد خدمات توانبخشی یا سم زدایی و ترک اعتیاد نیاز دارید، همین امروز با ارائه دهنده درمان تماس بگیرید.

بسیار سپاسگزاریم که تا آخر این مقاله همراه ما بودید‌امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.
لطفاً نظرات خود را در زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.