تشخیص اعتیاد در خود و دیگران

منتشر شده در دسته‌بندی شده در کلیات اعتیاد

تشخیص اعتیاد در خود و دیگران؛ اعتیاد بیماری مزمن و خطرناک است. درمان قطعی برای درمان اعتیاد وجود ندارد با این حال هنوز کورسوی امیدی برای کنترل و مدیریت این معضل بزرگ که دامن گیر جوانان و خانواده‌ها شده است، وجود دارد.

این کورسوی امید از آگاهی منشأ می‌گیرد. آگاهی از فرآینداعتیاد، انواع اعتیاد، انواع مواد مخدر، علل گرایش به اعتیاد و راه‌های شناسایی اعتیاد در خود و دیگران و ساید ویژگی‌های آن، نخستین قدم برای ر‌هایی از این بیماری است.

افراد زیادی هستند با اینکه در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند ولی اطلاعی از آن ندارند. این افراد آگاهانه یا ناآگاهانه نسبت به اعتیاد خود بی‌خبرند و این مسأله درمان و کنترل اعتیاد را با مشکل مواجه می‌کند. از طرفی خانواده‌هایی هم وجود دارند که نمی‌دانند عزیزانشان ترک اعتیاد موفقی داشته‌اند یا نه؟

در این مقاله سعی داریم روش‌های شناسایی اعتیاد توسط خود بیماران و همچنین توسط خانواده را بیان کرده تا بیماران و عزیزانشان با آگاهی به مقابله با اعتیاد بپردازیم.

آیا من دچار اعتیاد هستم؟

اگر می‌خواهید بدانید که دچار اعتیاد به الکل، مواد مخدر یا قمار و… هستید می‌توانید با جواب دادن به پرسش‌های زیر خودتان را ارزیابی کنید.

اگر جواب جای خالی در پرسش‌های زیر را با عبارت مخصوصی پر می‌کنید به احتمال بالا می‌توان نتیجه گرفت که دچار اعتیاد هستید.

  • آیا زندگی من به دلیل مصرف… از کنترلم خارج شده است؟
  • آیا اولویت اصلی من تهیه و مصرف ماده… یا انجام فعالیت دلخواه خودم هست و سایر جنبه‌های زندگی من(مانند: خانواده، شغل)در اولویت‌های بعدی قرار دارند؟
  • آیا فعالیت‌های روزمره‌ای که باید انجام دهم بدلیل مصرف… ، انجام نمی‌دهم؟
  • آیا امنیت و آرامش خود و خانواده را بدلیل مصرف… دچار مشکل کرده‌ام؟
  • آیا بدنم تشنه مصرف… است و اولین کاری که باید انجام بدهم مصرف… است؟

اگر پاسخ شما به هریک از پرسش‌ها مثبت باشد دچار اعتیاد هستید. هرچه تعداد پاسخ‌های مثبت بیشتر باشد اعتیاد شدیدتر هست. در این صورت باید در رفتار خود تجدید نظر کرده و دنبال راه چاره باشید.

تشخیص اعتیاد در دیگران بوسیله آزمایشات پزشکی

آزمایش‌های ترک اعتیاد یکی از روش‌های تشخیص اعتیاد به مواد مخدر در بیماران است. در این روش تقریباً تمام مواد مخدر مصرف شده از مدت‌ها قبل را می‌توان رد‌یابی کرد. همچنین بوسیله این آزمایش‌ها می‌توان راستی آزمایی کرده و میزان پایبندی به ترک اعتیاد را مورد بررسی قرار داد.

آزمایش ادرار برای تشخیص اعتیاد

آزمایش تشخیص اعتیاد از طریق ادرار روشی ارزان، پرکاربرد و سریع برای تشخیص اعتیاد می‌باشد. در این روش مقدار اندکی از ادرار افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد. که حدود ۱۰ ماده‌ی غیر قانونی ازقبیل: شیشه، کوکائین، ماریجوانا، هروئین، تریاک، متادون، خواب‌آورهاو… قابل ردگیری است.
لازم به ذکر است مصرف برخی دارو‌ها مانند استأمینوفن کدئین باعث مثبت شدن آزمایش اعتیاد می‌شود. ازطرفی در برخی موارد بیماران مبتلا به اعتیاد با جابجا کردن نمونه ادراری خود با دیگران باعث منفی شدن آزمایش اعتیاد می‌شوند. روشن است که نتیجه این آزمایشات قابل استناد نبوده و حتماً باید تکرار شوند.

آزمایش خون

دقت این آزمایش مانند آزمایش ادرار بوده و از لحاظ قیمت نسبتاً ارزان می‌باشد.
آزمایش ریشه مو(فولیکول مو)
یکی از دقیق‌ترین روش‌های شناسایی مواد مخدر مصرف آزمایش فولیکول مو است. در این روش مواد مصرفی از ۵ روز تا حدود ۶ماه و قبلتر قابل شناسایی است. ایراد اصلی این روش قیمت بالای آن می‌باشد.
آزمایش تجزیه هوای تنفسی
این روش برای شناسایی افرادی که الکل مصرف کرده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.