امتحان کردن نخستین گام‌ها به سوی تاریکی

منتشر شده در دسته‌بندی شده در کلیات اعتیاد

همه ما تا حدودی اهل امتحان کردن هستیم. این می‌تواند قمار، خوردن یک لیوان آبجو و یا حتی امتحان مواد خطرناکتر مانند ماریجوانا و… باشد. در این وضعیت احساس شور، هیجان و دلهره با خطر همراه است.

امروزه آنچه رسانه‌ها در مورد مصرف مواد افراد سرشناسی مانند بازیگران، خواننده‌ها و ورزشکاران گزارش می‌کنند پیامی نادرست را منتقل می‌کند که: مصرف مواد، الکل، ماریجوانا و… عادی بوده و خطر آنچنانی ندارد!!!

امتحان کردن امری ناگزیر است اما باور‌های نادرست در مورد ایمن بودن خود مواد و خطر محیط‌هایی که مصرف مواد در آن رخ می‌دهد قابل چشم پوشی نیست. شور و هیجان مصرف مواد و یا رفتار‌های اعتیاد‌آور مانند قمار نیروی بازدارنده‌ی کنترلی که باعث عدم انجام این کار‌ها می‌شود را تضعیف می‌کند و احتمال لغزش بالا می‌رود. به مرور زمان این هیجان‌ها و احساس‌های خوشایند جای خود را به وابستگی‌های مخرب می‌دهند.

بووم

فشار همسالان

نفوذ دوستان از قدرت زیادی برخوردار است. تحقیقات روانشناسی نشان داده است که فشار همسن و سالان بر مردم چنان تأثیر می‌گذارد که افراد جواب سؤالی را که مطمئن هستند درست است به پاسخ غلط تغییر می‌دهند. این موضوع نشان می‌دهد که نفوذ دوستان قدرت زیادی دارد بطوری که حتی رفتار درست را به رفتار غلط تبدیل می‌کند. برعکس این موضوع هم صادق است که فشار هم قطاران به کار‌های خوب و پسندیده باعث تمایل افراد به انجام آن کار می‌شود.

این بیت معروف سعدی مبین این حقیقت هست:
تو اول بگو با کیان زیستی من آنگه بگویم که تو کیستی

نهایتاً تصمیم نهایی در مورد انجام رفتار خطرناک را خود فرد می‌گیرد. فقط قبل از تصمیم‌گیری باید دقت شود که انجام این عمل تا چه حد تحت تأثیر فشار دوستان انجام می‌شود.

نشانه اعتیاد؛ علائم اعتیاد چه چیزی می تواند باشند؟

اعتیاد از هر نوعی که باشد از اعتیاد به مواد مخدر گرفته تا اعتیاد رفتاری مانند اعتیاد به قمار یا سکس و… باعث ایجاد تغییراتی در رفتار فرد گرفتار می‌شود. مشاهده این نوع تغییرات رفتاری نوعی هشدار هست که باید ریشه‌یابی شود.

مهمانی و دورهمی‌ها

مهمانی‌ها فرصتیست برای جدا شدن از فعالیت‌های روزمره و آشنایی با دوستان جدید. گاهی در این دورهمی‌ها افرادی حضور دارند که با تعارف مواد خطرناک افراد را ترغیب و گاهی محبور به تجربه چنین رفتاری می‌کنند. بهترین راهکار برای جلوگیری از اینچنین لغزش‌هایی، دوری از این افراد است. درضمن برای غافلگیر نشدن توسط این افراد، قبل از رفتن به مهمانی باید جواب خود را آماده کنید، بله یا خیر!!!

مشروب‌خواری، مصرف مواد و رانندگی

آمار نشان می‌دهد حدود نیمی از تصادفاتی که منجر به مرگ شده است بعلت رانندگی در مستی رخ داده‌اند. مصرف الکل، ماریجوانا و سایر مواد مخدر با ایجاد اختلالات روانی و شناختی بخش حافظه و برنامه‌ریزی را مختل می‌کند.
مطالعه‌ای در ایالات متحده آمریکا انجام شده که نشان می‌دهد رانندگانی که بعلت تخلفات رانندگی متوقف شده‌اند اگر تست الکلشان منفی بوده باشد، به احتمال ۵۹ درصد تست ماریجوانا یا کوکائین در آن‌ها مثبت گزارش شده است.

چه چیزی باعث می‌شود علاوه بر امتحان کردن انسان به سمت اعتیاد مواد مخدر کشیده شود؟

امتحان کردن

رفتار جنسی پرخطر

آمیزش جنسی نیاز اساسی انسان هاست که باید بصورت اخلاقی و ایمن پاسخ داده شود.
افرادی که گرفتار اعتیاد به الکل یا سایر مواد مخدر هستند احتمالاً بیشتر از بقیه به آمیزش جنسی نا ایمن مبادرت می‌کنند.

تجارت جنسی

آمار نشانگر این واقعیت است که ۷۰درصد زنانی که به روسپیگری اقدام می‌کنند دچار اعتیاد به مواد مخدر هستند.

خشم و پرخاشگری

همه ما گاهی خشمگین می‌شویم. خشم احساس شده و واکنش آدم‌ها نسبت به مسائل مختلف متفاوت است. برخی به شدت واکنش نشان داده و حتی اقدام فیزیکی انجام می‌دهند در حالی که بعضی افراد خشم خود را بخوبی کنترل می‌کنند. مصرف مواد مخدر کنترل خشم را سخت می‌کند، بنابرین احتمال درگیری فیزیکی و آسیب به خود و دیگران افزایش می‌ابد.

بزهکاری

افرادی که دچار وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر هستند بنابه دلایلی شغل و موقعیت اجتماعی خود را از دست می‌دهند. این افراد وقتی منبع درآمدی نداشته باشند مجبورند هزینه مواد را با انجام خلاف‌های سبک و سنگین تأمین کنند. از طرفی مصرف مواد باعث تضعیف سیستم کنترل احساساتی مانند خشم می‌شود، بنابرین ریسک درگیری و آسیب فیزیکی افزایش می‌ابد.

کودک‌آزاری و غفلت از فرزندان

افرادی که گرفتار دام اعتیاد هستند بیشتر از خانواده و فرزند به فکر تأمین مواد مخدر مصرفی خود هستند بنابرین این اشخاص بیشتر دچار غفلت از فرزندان و کودک‌آزاری به هر نحو می‌شوند.

اعتیاد چه پیامدی روی خانواده دارد؟

پیامد‌های اجتماعی:

خانواده‌ای که یکی از اعضای آن دچار اعتیاد به مصرف مواد مخدر هست از قبول دعوت‌های دوستان و آشنایان سر باز می‌زند، چون همواره دچار سرافکندگی و شرمساری است. این خانواده‌ها بتدریج دچار انزوا شده و روابط اجتماعی خود را از دست می‌دهند.

پیامد‌های روانشناختی

خانواده‌هایی که یکی از عزیزان آن‌ها دچار اعتیاد به مصرف مواد مخدر است همواره غرق در خشم، دلسردی، ناامیدی، درماندگی، گناه و شرمساری است.

جسمانی

میزان شیوع اختلالات اضطرابی، افسردگی، مشکلات قلبی و… دراعضای خانواده معتاد بالاتر از حدمیانگین است.

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.