ال اس دی (LSD) یا اسید، سوء مصرف و درمان آن

منتشر شده در دسته‌بندی شده در اعتیاد به ال اس دی
اعتیاد به ال اس دی

ال اس دی یک ماده توهم زای قوی است که می‌تواند اثرات نامطلوبی برای سلامتی ایجاد کند. هنگامی که تحمل به ال اس دی (LSD) ایجاد شود، ترک و درمان سوء مصرف مواد ممکن است امری ضروری باشد.

اعتیاد به ال اس دی (LSD)

اگرچه ال اس دی (LSD) به عنوان یک ماده محرک غیراعتیادآور در نظر گرفته می‌شود، اما افراد پس از مصرف آن می‌توانند به دیدنی ها (بینش ها)، صدا‌ها و الهامات که بعد از آن تجربه می‌کنند، معتاد شوند.

افراد مصرف‌کننده می‌توانند هم تحمل و هم وابستگی روانی به دارو‌های روانگردانی مثل LSD داشته باشند. موارد مستندی از استفاده طولانی مدت و شدید وجود دارد که باعث عوارض جانبی منفی مانند پارانویا (بدبینی) یا روان پریشی می‌شود.

آشنایی با ال اس دی

لیسرژیک اسید دی‌اتیل آمید، که معمولاً به عنوان “اسید” یا LSD شناخته می‌شود، یک توهم زای روانگردان است که تغییراتی در ادراک، حس زمان و مکان و خلق و خوی ایجاد می‌کند. LSD در دوز‌های بسیار کم (حدود ۲۰ میکروگرم) فعال است.

این دارو بیشتر به صورت خوراکی به شکل قرص، قطرات یا کاغذ بلاتر مصرف می‌شود که از روی زبان جذب شده و سپس بلعیده می‌شود. از آنجایی که LSD معمولاً روی تکه‌های کاغذ کوچک تحویل داده می‌شود، ارزیابی مستقل از دوز متوسط ​​دشوار است. این امر با این واقعیت باعث می‌شود که افراد مختلف به روش‌های مختلف به ال اس دی(LSD) واکنش نشان دهند.

مهم است بدانید که مصرف بیش از حد ال اس دی (LSD) می‌تواند منجر به احساس جدایی  و بیگانگی از خود شود. تحقیقات نشان می‌دهد که برای اکثر افراد، ۲۰ میکروگرم LSD آنقدر کم است که حداقل اثرات سرخوشی را ایجاد می‌کند. LSD در رده مواد غیر قانونی در نظر گرفته می‌شود چون “پتانسیل بالایی برای سوء استفاده” دارند و در حال حاضر هیچ استفاده پزشکی پذیرفته شده‌ای برای این ماده وجود ندارد.

با این حال، ال اس دی (LSD)  در گذشته در بسیاری از درمان‌های روانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته است و در درمان افسردگی و اضطراب نیز موفقیت‌هایی را نشان داده است. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد LSD همچنین پتانسیل درمان PTSD و نیز اعتیاد را دارد.

اگرچه LSD دارای برخی عوارض جانبی مثبت شناخته شده است، اما این دارو بر روی افراد مختلف تأثیر متفاوتی دارد. در برخی موارد، عوارض جسمی و روانی جدی بعلت مصرف LSD ممکن است رخ دهد.

اثرات و سوء استفاده LSD

ال اس دی (LSD) به دلیل تغییرات عمیقی که در آگاهی و ادراک ایجاد می‌کند شناخته شده است. در طول یک نوبت مصرف، کاربران طیف گسترده‌ای از اثرات را تجربه می‌کنند.

این‌ها اغلب شامل تحریفات بصری و دیگر حسی، تغییرات در فرآیند‌های فکری، احساسات شدید، و برای برخی افراد، بینش‌های جدید و الهامات شگفت‌انگیز می‌باشد.

اثرات LSD معمولاً حدود ۸ ال ۱۰ ساعت طول می‌کشد و حداکثر اثرات آن ۴ الی ۶ ساعت پس از مصرف رخ می‌دهد.

عوارض جانبی رایج ال اس دی عبارتند از:

  • تقویت حسی
  • توهمات
  • تعریق
  • بیگانگی
  • دهان خشک
  • توهمات بصری
  • لرزش
  • سینستزیا (به عنوان مثال، “شنیدن” رنگ‌ها و “دیدن” صداها)
  • تفکیک از خود
  • اضطراب
  • اختلال در درک عمق موارد
  • وحشت زدگی
  • فلاش بک (بازگشت به خاطرات گذشته)
  • افسردگی

تحمل به ال اس دی (LSD) به سرعت ایجاد می‌شود. اگر یک دوز مشخص هر روز و به مدت ۳ روز متوالی مصرف شود، تا روز سوم هیچ واکنشی رخ نخواهد داد.

مصرف‌کنندگانی که به طور منظم از این دارو سوء استفاده می‌کنند باید به تدریج دوز‌های بالاتری مصرف کنند تا به همان حالات مسمومیتی برسند که قبلاً تجربه کرده‌اند. این فرآیند بالقوه خطرناک است. هنگامی که مقدار دوز افزایش می‌یابد، احتمال اینکه کاربر دچار حالات بد و عوارض روانی منفی شود افزایش می‌یابد.

اوردوز ال اس دی (LSD)

خطر مصرف بیش از حد با LSD بسیار کم است و خطر مصرف بیش از حد اساساً کشنده نیست. با این حال، ال اس دی (LSD) بی‌خطر هم نیست، به خصوص با توجه به رفتار‌های پرخطر و عوارض جانبی که ممکن است در نتیجه مصرف آن رخ دهد.

مصرف‌کنندگان ممکن است سفر‌هایی به مدت ۱۲ ساعت یا حتی بیشتر را تجربه کنند. مصرف‌کنندگان همچنین ممکن است واکنش‌های شدیدی به اثرات توهم‌آور دارو داشته باشند. این ممکن است منجر به اقدامات خطرناک و آسیب زای همراه با پیامد‌های اجتماعی، قانونی و شغلی شود.

ال اس دی(LSD) زمانی که با سایر دارو‌ها به ویژه دارو‌های روانپزشکی مانند لیتیوم مخلوط شود خطرناک است. جدی‌ترین اثرات LSD احتمالاً تنها پس از دوز‌های زیاد و مکرر رخ می‌دهد، اما می‌تواند تهدید‌کننده زندگی باشد. عوارض جانبی شدید ممکن است شامل هیپرترمی (بالا رفتن دمای بدن)، افکار خودکشی و روان پریشی باشد.

دریافت درمان و ترک ال اس دی (LSD)

اگرچه ال اس دی (LSD) از نظر جسمی اعتیادآور نیست، اما مصرف‌کنندگان می‌توانند از نظر روانی به اثرات روانی آن معتاد شوند و در نتیجه متحمل عواقب متعددی شوند. اگر شما یا کسی که دوستش دارید از ال اس دی (LSD)  سوء استفاده می‌کنید، مراکز درمانی سرپایی وجود دارند که می‌تواند به شما در رابطه با اعتیاد به ال اس دی کمک کند.

بسیاری از انواع مختلف درمان، از جمله رفتاردرمانی، درمان شناختی رفتاری، و درمان مهارت‌های سبک زندگی، ثابت شده‌اند که به وابستگی مواد توهم‌زا کمک می‌کنند. روش‌های درمانی مانند پیشگیری از عود، گروه‌های حمایتی مانند معتادان گمنام (NA) و درمان مداوم نیز مؤثر بوده‌اند.

برای اطلاع از گزینه‌های توانبخشی موجود امروز با یک ارائه دهنده درمان تماس بگیرید. بسیار سپاسگزاریم که تا آخر این مقاله همراه ما بودید‌امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.
لطفاً نظرات خود را در زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.