اعتیاد به مسکالین (Mescaline) و سوء مصرف آن

منتشر شده در دسته‌بندی شده در اعتیاد به مسکالین
اعتیاد به مسکالین

مسکالین یک ماده شیمیایی توهم زا است که در کاکتوس پیوت (Peyote) وجود دارد. اگرچه این دارو ممکن است اعتیادآور نباشد، اما مطمئناً خطرناک و غیرقانونی است. خوشبختانه، گزینه هایی برای درمان سوء‌مصرف یا اعتیاد به مسکالین وجود دارد.

مسکالین چیست؟

مسکالین یک ترکیب شیمیایی توهم زا است که به طور طبیعی در گیاه پیوت (Lophophora williamsii)، که گونه ای از کاکتوس بومی مکزیک و تگزاس است، وجود دارد.

در حالی که مسکالین اغلب از کاکتوس پیوت بدست می آید، می تواند از گونه های خاصی از سایر کاکتوس ها که در بخش هایی از کشور پرو می روید، استخراج شود.

شیمیدان ها همچنین قادر به سنتز مسکالین در محیط آزمایشگاه نیز هستند. مردم از مسکالین به عنوان یک داروی روانگردان تفریحی برای تجربه سرخوشی و توهم استفاده می کنند. برخی از افراد نیز از مسکالین برای تقویت مدیتیشن یا بعنوان مکمل درمانی استفاده می کنند.

مصرف كنندگان مسكالين با جويدن، سيگار كشيدن يا بلعيدن بخش هايی از گياه پيوت، دارو را وارد بدن خود می‌كنند.

این قسمت‌ها گاهی اوقات «دکمه ها» نامیده می‌شوند و از ریشه گیاه پیوت استخراج می‌شوند. سایر مصرف کنندگان کاکتوس پیوت را نادیده گرفته و ترجیح می‌دهند مسکالین را بصورت قرص یا دم کرده مصرف کنند. همچنین ممکن است مسکالین مایع به صورت داخل وریدی تزریق شود، اگرچه این روش غیر معمول است.

مسکالین یک ماده نسبتاً کمیاب است زیرا کاکتوس پیوت که رایج ترین منبع داروست، خود گیاه کمیابی است. در نتیجه، قاچاقچیان مواد مخدر گاهی اوقات توهم زاهای رایج تری مانند PCP را بجای  مسکالین می‌فروشند.

اثرات و خطرات مصرف مسکالین و اعتیاد به مسکالین

اثرات استفاده از مسکالین معمولاً در عرض ۱ الی ۲ ساعت پس از مصرف شروع می‌شود و اغلب تا حدود ۱۲ ساعت یا بیشتر باقی می ماند. مصرف کنندگن مسکالین واکنش های مختلفی را به این ماده گزارش می‌کنند.

مواد توهم زا بسته به عوامل مختلفی مانند مقدار دوز مصرف، اینکه آیا فرد در گذشته از داروهای توهم زا استفاده کرده است یا خیر، و وضعیت روحی روانی فرد قبل از مصرف این ماده بر افراد مختلف تأثیر متفاوتی می‌گذارد.

برخی از مصرف کنندگان مسکالین گزارش می دهند که احساس آرامش عمیق و احساس تعالی دارند. اما افرادی که دچار نوعی اختلال روانی هستند، احتمالاً از بدترین اثرات ممکن مانند روان پریشی طولانی مدت رنج خواهند برد.

به طور کلی مسکالین باعث ایجاد توهمات بینایی و شنوایی می شود. این حالات از نظر شدت ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این دارو همچنین ممکن است عمیقاً درک شخص از واقعیت را تحریف کند.

سایر تاثیرات

برخی از مصرف کنندگان حواس تقویت‌شده‌ای مانند شنوایی و بینایی بهتر را تجربه می‌کنند، اما احتمالاً نمی‌توانند تمرکز کنند و یا به طور واضح فکر کنند. مسکالین همچنین به عنوان عامل سینستزی یا اختلاط حواس شناخته شده است که در آن فرد صداها را می‌بیند یا رنگ‌ها را می‌شنود.

اگرچه ممکن است تجربیات حاصل از مصرف مسکالین برای برخی از مصرف کنندگان لذت بخش باشد، اما سایر کاربران ممکن است اضطراب های شدید، سردرگمی، افسردگی و پارانویا (بدبینی) را تجربه کنند. بطور قطع مسکالین قدرت ایجاد آسیب روانی را دارد.

یک تجربه بد حاصل از مصرف مسکالین اغلب شامل توهمات وحشتناکی است که ممکن است آسیب زا باشد. در حالی که مصرف کنندگان عادی به راحتی اثرات دارو را تحمل می کنند، با اینحال این تحمل موقتی است.

شواهد کمی مبنی بر امکان اعتیاد فیزیکی به مسکالین وجود دارد اما وابستگی روانی به این ماده وجود دارد. فردی که وابستگی یا اعتیاد به مسکالین دارد، هوس و وسوسه مصرف ماده را در خود احساس می‌کند که او را مجبور می‌کند که به طور معمول از آن استفاده کند.

برخلاف تصور رایج، شواهد کمی مبنی بر مفید بودن مسکالین یا کاکتوس پیوت به عنوان دارو وجود دارد. در واقع، علائم جسمی نامطلوب گاهی اوقات تجربیات آن را مشخص می کند. این علائم شامل لرز، بی حسی، حالت تهوع و فشار خون بالا است.

قوانین مربوط به مسکالین

تولید، حمل و فروش مسکالین و کاکتوس پیوت (Peyote) جرم محسوب می‌شود بدین معنی که دولت آنها را به عنوان داروهای پرخطر بدون هدف پزشکی قانونی می‌داند. استفاده یا داشتن مسکالین یا پیوت جرم است. افراد در صورت تخطی از قانون ممکن است به پرداخت جریمه های سنگین محکوم شوند و سال ها به زندان محکوم شوند.

مسکالین ماده روانگردان جدیدی نیست. در واقع، پیوت صدها سال است که در قاره آمریکا استفاده می شود. آزتک‌ها در مکزیک گیاه پیوت را به عنوان یک گیاه مقدس مورد احترام قرار می دادند و معتقد بودند که آنها را به دنیای ارواح متصل می‌کند. حتی امروزه، بسیاری از گروه های بومی آمریکا این کاکتوس را جزء ضرورت‌های سنت های معنوی خود می‌دانند.

اگرچه کاکتوس پیوت یک ماده کنترل شده در آمریکا است اما دادگاه عالی حکم داده است که دولت باید به پیروان برخی از گروه های معنوی بومیان آمریکا اجازه دهد از پیوت به عنوان بخشی از مراسم دینی خود استفاده کنند.

بنابراین در آمریکا استفاده از گیاه پیوت به عنوان ماده مذهبی در موارد خاصی مجاز است. همچنین  گیاه پیوت در کشور مکزیک نیز غیرقانونی است، اما دولت مکزیک از حق چندین قبیله بومی آمریکایی مبنی بر برداشت کاکتوس پیوت را به رسمیت شناخته است تا از فرهنگ و ادیان بومیان خود محافظت کند.

با این حال، دولت مکزیک اکثر مکزیکی‌ها و همه گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند را از برداشت و مصرف کاکتوس پیوت منع می‌کند.

حرف آخر

امروزه سوء استفاده از مسکالین نه بی خطر است و نه قانونی. حتی اگر این دارو اعتیادآور نباشد، سوء مصرف طولانی‌ مدت مسکالین و کاکتوس پیوت ممکن است بر زندگی فرد غلبه کرده و او را وادار به آزمایش داروهای دیگر کند که خطرات اعتیاد و مصرف بیش از حد را در پی دارند.

اگر شما یا شخصی که می شناسید از مسکالین یا پیوت استفاده می کنید، برای اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های درمانی، همین امروز با یک ارائه دهنده درمان تماس بگیرید.

بسیار سپاسگزاریم که تا آخر این مقاله همراه ما بودید امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظرات خود را در زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.