ماری جوانا سلولهای مغز را می کشد؟

منتشر شده در دسته‌بندی شده در اعتیاد به ماریجوانا
ماری جوانا سلولهای مغز را می کشد؟

آیا ماری جوانا سلولهای مغز را از بین می‌برد؟ استفاده از ماریجوانا می‌تواند به سلول‌های مغز آسیب برساند و منجر به تعدادی علائم همزمان در سراسر بدن شود. برخی از اثرات مصرف زیاد ماریجوانا بر روی مغز ممکن است برگشت‌پذیر نباشد.

ماریجوانا چگونه بر مغز تأثیر می‌گذارد – آیا ماری جوانا سلولهای مغز را می‌کشد؟

با قانونی شدن استفاده تفریحی ماریجوانا در سراسر ایالات متحده، برای بسیاری از مردم جای سؤال است که چگونه ماریجوانا بر مغز انسان تأثیر می‌گذارد و آیا این ماده سلول‌های مغز را از بین می‌برد یا نه.

همانطور که سال‌ها مصرف الکل سنگین، شیشه و هروئین می‌تواند باعث آسیب‌های برگشت‌ناپذیر بر روی مغز شود، سوء مصرف طولانی‌مدت ماریجوانا نیز می‌تواند بر توانایی سلول‌های مغز برای انتقال پیام‌ها (که به عنوان فعالیت مغز شناخته می‌شود) تأثیر بگذارد. استفاده از ماریجوانا می‌تواند باعث آسیب به سلول‌های مغز شود که منجر به تعدادی از علائم همزمان در سراسر بدن می‌شود.

ماری جوانا مانند سایر دارو‌ها، به گیرنده‌های خاصی در مغز متصل می‌شوند. تتراهیدروکانابینول (THC) ماده اولیه روانگردان ماریجوانا است و به گیرنده‌های کانابینوئیدی مغز (که رسماً به عنوان گیرنده کانابینوئید نوع ۱ یا CB۱ شناخته می‌شود) می‌چسبد. این گیرنده‌ها به اعصابی در مغز متصل می‌شوند که حافظه، اشتها، تنظیم درد و خلق و خو را کنترل می‌کنند.

وقتی فردی ماریجوانا می‌کشد، ممکن است متوجه شود که با تمرکز و یادآوری جزئیات مهم مشکل دارد. این می‌تواند با مصرف طولانی ماری جوانا بدتر شود و منجر به مشکلاتی مانند ضعف حافظه و تمرکز گردد. مهارت‌های حرکتی نیز می‌تواند تحت تأثیر این دارو باشد. اگر کاربران تصمیم بگیرند زمانی که تحت تأثیر ماریجوانا هستند، رانندگی کنند، می‌توانند جان خود و دیگران را به خطر بیندازند.

تحقیقات درباره ماری جوانا

در حال حاضر، دانشمندان به طور کامل از اثرات طولانی مدت مصرف ماریجوانا بر مغز آگاه نیستند. با این حال، آن‌ها ارتباطی بین استفاده از ماریجوانا در طول رشد مغز و کاهش ضریب هوشی در مراحل بعدی زندگی پیدا کردند. بنابراین، قرار گرفتن در معرض THC در کودکی ممکن است باعث تغییراتی در شناخت و حافظه شود که می‌تواند برای چندین دهه ادامه داشته باشد.

تحقیقات کمتری بر روی بزرگسالانی انجام شده است که بعد از نوجوانی شروع به مصرف ماری جوانا می‌کنند، با این حال تحقیقات اخیر رابطه منفی بین THC و سطوح بالاتر تفکر از جمله توانایی شناختی برای به خاطر سپردن اطلاعات مهم، برنامه‌ریزی، سازماندهی و حل مشکلات، و تنظیم احساسات را نشان داده است و اینکه آیا این اثرات قابل برگشت هستند یا خیر، دانشمندان اتفاق نظر ندارند.

تأثیر مصرف ماری جوانا بر بهره هوشی (IQ) و ماری جوانا سلولهای مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد

تأثیر ماری جوانا بر مغز تحت تأثیر میزان کشیدن فرد و سن مصرف‌کننده است. افراد زیر ۲۵ سال که مغزشان هنوز در حال رشد است، بیشترین آسیب را نسبت به اثرات ماریجوانا بر مغز می‌بینند. مطالعه تأثیر ماریجوانا بر ضریب هوشی نشان داد افرادی که در سنین جوانی شروع به استفاده از ماری جوانا کرده‌اند تا میانسالی ۶ تا ۸ امتیاز از IQ خود را از دست داده‌اند.

علاوه بر این، کسانی که در طول دوران نوجوانی خود ماریجوانا می‌کشیدند، سپس آن را ترک کرده‌اند، امتیاز IQ خود را به دست نیاوردند. برعکس، افرادی که در بزرگسالی شروع به استفاده از ماری جوانا کردند، هیچ کاهش IQ را تجربه نکردند.

تأثیر ماریجوانای مصنوعی بر مغز

ماری جوانا سلولهای مغز را می کشد

ماریجوانای مصنوعی، یک ماده توهم‌زا ساخته دست بشر است که معمولاً روی مواد گیاهی اسپری می‌شود. درحالی که این ماده برای مصرف انسان ایمن نیست اما در سال‌های اخیر رایج شده است. همچنین به عنوان “علف تقلبی” شناخته می‌شود و اثرات تغییر دهنده ذهن ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث شود که فرد حرکات و اعمال عجیب و غریب داشته باشد.

ماریجوانای مصنوعی غیرقانونی است و ممکن است دارای مواد سمی خطرناک باشد که می‌تواند باعث افزایش تعداد ضربان قلب، خونریزی غیرقابل توضیح و استفراغ شود.

مشابه ماریجوانا، ماریجوانای مصنوعی با اتصال خود به گیرنده کانابینوئید نوع ۱ (CB۱) که در هر دو سیستم عصبی مرکزی و محیطی یافت می‌شود، بر مغز تأثیر می‌گذارد. علف مصنوعی قوی‌تر از THC به گیرنده‌های CB۱ متصل می‌شود، که باعث می‌شود حداقل ۱۰۰ برابر قویتر مغز را تحت تأثیر قرار دهد.

از آنجایی که گیرنده‌های CB۱ دارای مکان‌های متعددی در مغز هستند، عوارض جانبی می‌تواند شدید و مضر باشد. ماریجوانای مصنوعی ممکن است باعث شود مغز و بدن این حالات را تجربه کنند:

  • از دست دادن حافظه
  • تشنج
  • روان پریشی
  • مشکلات قلبی و تنفسی
  • سکته
  • پارانویا یا بدبینی
  • توهم
  • تغییر ادراک
  • سرخوشی
  • رفتار خشونت‌آمیز
  • آسیب کلیه و مغز

علاوه بر علائم فوق، ماری جوانای مصنوعی می‌تواند برای افرادی که آن را مصرف می‌کنند اعتیادآوری بیشتری داشته باشد. پس از استفاده طولانی مدت از ماریجوانای مصنوعی، احتمالاً فعالیت سلول‌های مغز با افزایش همزمان علائم فیزیولوژیکی منفی مانند موارد بالا کاهش می‌یابد. و ماری جوانا سلولهای مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اثرات فوری و کوتاه مدت مصرف ماریجوانا بر مغز

  • مشکل در قضاوت و فاصله‌ها
  • مشکل در به خاطر سپردن
  • خستگی
  • گیجی
  • پارانویا یا بدبینی
  • اضطراب

اثرات بلند مدت مصرف ماری جوانا

اما این اثرات محدود به این موارد نیست.

  • برخی از اختلالات شناختی
  • از دست دادن حافظه
  • افزایش تحمل ماریجوانا
  • وابستگی به ماریجوانا

همین امروز کمک بگیرید

ماری جوانا می‌تواند اثرات آرام‌بخش روی فرد داشته باشد، اما مصرف بیش از حد یا ترکیب آن با مواد دیگر می‌تواند بسیار مضر باشد. توقف مصرف ماری جوانا می‌تواند دشوار باشد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان برای متوقف کردن یا تغییر در زندگی خود تلاش می‌کنید، ممکن است نیاز به سم زدایی و درمان داشته باشید.

درمان افراد را از محرک‌هایی که باعث عود می‌شوند دور می‌کند. در همین حال، مشاوره می‌تواند به بیماران در حال بهبودی کمک کند تا آنچه را که بیشتر نیاز دارند بیاموزند و بفهمند.
دارو‌ها می‌توانند به کاهش وسوسه به ماریجوانا کمک کنند و با سم زدایی سموم بدن از بین برود و به حالت سالم باز گردد.

کمک‌های مربوط به توانبخشی در دسترس است. هیچ کس نمی‌تواند به تنهایی به مبارزه با اعتیاد بپردازد. همین امروز با ارائه دهنده خدمات درمان و ترک اعتیاد تماس بگیرید.
بسیار سپاسگزاریم که تا آخر این مقاله همراه ما بودید‌امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.
لطفاً نظرات خود را در زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.