سم زدایی و ترک ماری جوانا

منتشر شده در دسته‌بندی شده در اعتیاد به ماریجوانا
سم زدایی و ترک ماری جوانا

سم زدایی و ترک ماری جوانا؛ افرادی که دچار اعتیاد به ماریجوانا هستند ممکن است هنگام تلاش برای ترک، علائم ترک آن را تجربه کنند. برنامه‌های سم زدایی پزشکی می‌تواند به افراد کمک کند، هوشیارتر شوند و از عود اعتیاد به ماریجوانا جلوگیری کنند.

مصرف زیاد یا طولانی ماریجوانا می‌تواند خطر علائم ترک در هنگام قطع مصرف را افزایش دهد. در حالی که ترک ماریجوانا به اندازه مواد مخدر دیگر مانند کوکائین یا هروئین خطرناک نیست، بسیاری از مصرف‌کنندگان هنگام تلاش برای ترک با علائم ترک ماریجوانا مواجه می‌شوند. برخی افراد ترک ماریجوانا را به تجربه ترک کافئین مرتبط می‌دانند.

علائمی مانند احساس تندخویی، تحریک‌پذیری، سردرد و حالت تهوع گاه به گاه.
علائم ترک ماریجوانا بین هر مصرف‌کننده متفاوت است. برخی از افراد مبتلا به وابستگی خفیف به ماریجوانا می‌توانند خود به خود آنرا ترک کنند. با این حال، مصرف‌کنندگان مزمن ماریجوانا که تحمل ایجاد کرده‌اند ممکن است برای ترک اعتیاد خود به کمک بیشتری نیاز داشته باشند. در نهایت، این فرآیند بستگی به فرد، فشار و قدرت ماری جوانایی دارد که مصرف می‌کند.

اگر برای ترک اعتیاد به ماریجوانا به تنهایی تلاش کرده‌اید، یک برنامه سم زدایی پزشکی ممکن است راه حلی باشد که به دنبال آن هستید.

آیا برای ترک ماری جوانا به سم زدایی نیاز است؟

ترک ماری جوانا می‌تواند ناراحت‌کننده باشد، به ویژه برای مصرف‌کنندگانی که طولانی مدت آنرا مصرف کرده‌اند. سم زدایی تحت نظارت پزشکی مخصوصاً برای افرادی که دارای اختلالات همزمان هستند توصیه می‌شود مانند:

یک وضعیت سلامت روانی یا اعتیاد به مواد مخدر دیگر. به ویژه، وابستگی به مواد دیگر مانند بنزودیازپین‌ها یا الکل می‌تواند علائمی که فرد در طول ترک ماری جوانا تجربه می‌کند را تشدید کند.

دلایل دیگر برای انتخاب برنامه سم زدایی

درخواست کمک برای یک وضعیت سلامت روانی

بسیاری از مردم از ماری جوانا برای خوددرمانی یک مشکل سلامت روان استفاده می‌کنند. سم زدایی پزشکی زمینه را برای ترک اعتیاد به ماریجوانا در کنار یک اختلال زمینه‌ای ایجاد می‌کند.

تلاش‌های متعدد برای ترک ماری جوانا اما ناتوانی در انجام این کار

برخی عادات به سختی از بین ‌می‌روند و ماریجوانا نیز از این قاعده مستثنی نیست. علائم ترک ناخوشایند مرتبط با ترک ماریجوانا، ترک آن را بدون کمک متخصصان پزشکی دشوار می‌کند.

زندگی نکردن در محیطی باثبات و عاری از مواد

اگر وضعیت زندگی شما مصرف مواد را بیشتر می‌کند، غلبه بر اعتیاد به ماریجوانا ممکن است غیرممکن به نظر برسد. هوشیاری در یک برنامه سم زدایی می‌تواند خانه‌ای امن و راحت را دور از خانه فراهم کند. خوشبختانه، مراکز درمانی سرپایی و بستری متعددی وجود دارد که خدمات سم زدایی ماری جوانا را در خانه ارائه می‌دهند.

علائم ترک ماری جوانا

علائم ترک ماری جوانا بسته به سطح وابستگی افراد متفاوت است. به عنوان مثال، فردی که وابستگی خفیف به ماریجوانا دارد، ممکن است ناراحتی جسمی و روانی جزئی مانند سردرد یا بیقراری را تجربه کند. از سوی دیگر، کسانی که به صورتی شدید به ماریجوانا وابسته هستند ممکن است علائم ترک شدیدتری از جمله تعریق، تب، لرز و توهم را تجربه کنند.

به طور کلی، هر چه فرد مدت بیشتری از ماریجوانا استفاده کرده باشد، علائم او شدیدتر خواهد بود. خوشبختانه، در بیشتر موارد علائم ترک ماریجوانا تا حد زیادی در عرض ۲ الی۳ هفته فروکش می‌کند.

شایع‌ترین علائم ماری جوانا

  • اضطراب
  • افسردگی
  • تحریک‌پذیری
  • سردرد
  • بی قراری
  • درد معده
  • کاهش اشتها / کاهش وزن
  • حالت تهوع
  • بی خوابی یا خستگی

برخی از این عوارض جانبی ممکن است یکدیگر را تشدید کنند. به عنوان مثال، اضطراب ممکن است به افسردگی کمک کند. از دست دادن اشتها ممکن است منجر به تحریک‌پذیری فرد برای خوردن غذا شود و بی‌خوابی ممکن است باعث افزایش بی‌قراری شود.

گزینه‌های سم زدایی برای ماریجوانا

سم زدایی پزشکی به این منظور طراحی شده است که به افراد کمک کند تا غلظت ماده اعتیاد‌آور را به آرامی تا زمانی که به طور کامل از بدن آن‌ها پاک شود، کاهش دهند. این کاهش تدریجی ماده هر گونه علائم محرومیتی که ممکن است داشته باشند را تخفیف می‌دهد.

پس از بهبود علائم ترک، یک تیم پزشکی بیماران را در مورد درمان‌های اضافی که ممکن است نیاز داشته باشند، راهنمایی می‌کند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به بهبودی خود در یک مرکز توانبخشی ادامه دهند تا بالاترین شانس هوشیاری و اجتناب از عود اعتیاد را داشته باشند. این روش شامل کاهش مقدار و دفعات مصرف ماری جوانا در یک دوره زمانی است.

کاهش مصرف دارو به مغز این امکان را می‌دهد که به آرامی با سطوح پایین‌تر THC سازگار شود و در نتیجه علائم ترک با شدت کمتری همراه باشد. با این حال، در اکثر مواقع، مصرف ماریجوانا بلافاصله پس از ورود به مرحله سم‌زدایی متوقف می‌شود و دارو‌های آرامش‌بخش غیرمخدر ارائه می‌شود. در حالی که بسیاری از آن‌ها به تنهایی قادر به سم زدایی از ماریجوانا هستند، پزشکان می‌توانند دارو‌هایی را برای کمک به کاهش علائم ترک تجویز کنند.

به عنوان مثال، متوکلوپرامید یا پرومتازین می‌تواند به درمان تهوع و استفراغ کمک کند. سردرد یا درد عضلانی را می‌توان با استأمینوفن یا ایبوپروفن درمان کرد. مهم است که با پزشک در مورد بهترین شیوه درمان علائم ترک ماریجوانا مشورت کنید.

ترک ماری جوانا چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان ترک ماری جوانا برای هرکس متفاوت است. برای اکثر مصرف‌کنندگان سنگین ماریجوانا، علائم ترک در روز اول پس از ترک شروع می‌شود و در عرض ۴۸ تا ۷۲ ساعت به اوج خود می‌رسد. علائم معمولاً ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشند و به مرور زمان نیز از بین ‌می‌روند.

جدول زمانی ترک ماریجوانا

روز اول

در اولین روز ترک ماریجوانا، احساساتی مانند تحریک‌پذیری، اضطراب و بی‌خوابی رایج است

روز‌های ۲ تا ۳

این دوره معمولاً اوج علائم ترک است. وسوسه‌ها می‌توانند قوی باشند، بنابراین احتمال عود در این دوران وجود دارد. عرق کردن، لرز و درد معده نیز در این دوره گزارش شده است.

روز‌های ۴ تا ۱۴

در طی چند هفته آینده، علائم به طور کلی بهبود می‌یابند. با این حال، افسردگی می‌تواند با تغییر شیمی مغز و سازگاری با عملکرد بدون THC شروع شود. وسوسه مصرف ماریجوانا ممکن است همچنان وجود داشته باشد.

روز‌های ۱۵ به بعد

بیشتر و نه همه علائم باید تا هفته ۳ از بین بروند. کسانی که اعتیاد‌های روانی شدید دارند، احساس افسردگی و اضطراب را تا چند ماه پس از قطع مصرف ماری جوانا گزارش کرده‌اند.

درمان اعتیاد به ماری جوانا

پس از سم زدایی ایمن با کمک متخصصان پزشکی، فردی که وابستگی روانی به ماریجوانا دارد باید به دنبال درمان بیشتر در یک مرکز توانبخشی باشد و یا در یک گروه حمایتی مانند معتادان گمنام شرکت کند. یک برنامه سرپایی برای کسانی که موارد خفیف  وابستگی به ماریجوانا دارند بهترین گزینه است، در حالی که برنامه‌های بستری برای اعتیاد‌های سنگین‌تر توصیه می‌شود.

برنامه‌های سرپایی برای کسانی که می‌خواهند در طول درمان در خانه بمانند، در دسترس هستند، اما در حین پیگیری بهبودی، از کمک و مشاوره متخصصان نیز الزامی است. برنامه‌های بستری سطح بالایی از مراقبت را در یک محیط حرفه‌ای ارائه می‌کنند و به افراد این امکان را می‌دهند که صرفاً روی درمان و بهبودی خود تمرکز کنند.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان آماده ترک اعتیاد به ماریجوانا هستید، اکنون زمان اقدام فرا رسیده است. همین امروز با ارائه دهنده خدمات درمان و ترک اعتیاد تماس بگیرید.
بسیار سپاسگزاریم که تا آخر این مقاله همراه ما بودید‌امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.
لطفاً نظرات خود را در زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.