تغذیه مناسب و اهمیت آن در ترک اعتیاد

منتشر شده در دسته‌بندی شده در بعد از ترک اعتیاد

همان طوری که می‌دانید تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت بدن دارد و اهمیت تغذیه مناسب در دوران بهبود از اعتیاد بر کسی پوشیده نیست.

مطالعات جدیدی بر روی افراد دچار اعتیاد نشان می‌دهد که ۳۰ درصد افرادی که به سوء مصرف مواد یا الکل مبتلا هستند دچار انواع اختلالات تغذیه‌ای می‌باشند. این در حالی است که حدود ۳ درصد از جمعیت جهان دچار اختلال تغذیه‌ای می‌باشد.

این موضوع نشانگر آن است که افراد دچار اعتیاد به الکل یا مواد مخدر ۱۰ برابر بیشتر از سایر افراد جامعه در خطر اختلال تغذیه‌ای قرار دارند.

در افراد دچار اعتیاد، اختلال تغذیه منجر به سوء تغذیه می‌شود. سوء تغذیه نیز باعث اختلال در کارکرد سیستم بدن خواهد شد. بنابراین تغذیه مناسب نقش بسیار مهمی در دوران بهبود از اعتیاد ایفا می‌کند.

میوه و سبزیجات

تغذیه مناسب

یکی از ارکان تغذیه خوب استفاده از میوه و سبزیجات تازه در وعده‌های غذایی است. زیرا این مواد باعث بهبود سلامتی و همچنین کاهش بروز سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شوند.

مصرف قند

یکی دیگر از فاکتور‌های تغذیه مناسب محدود کردن مصرف قند و کربوهیدرات‌های ساده مانند شکلات، آب نبات، بستنی و… می‌باشد. زیرا مصرف این مواد باعث ورود مقادیر زیادی قند به بدن می‌شود و این مسأله باعث بالا رفتن سریع قند خون می‌شود.

با افزایش قند خون ترشح انسولین نیز بطور ناگهانی زیاد می‌شود. این فرآیند یعنی افزایش ناگهانی انسولین خون باعث احساس کرختی، بی‌حوصلگی، خستگی و روحیه پایین در فرد خواهد شد.

برای جلوگیری از این عوارض به جای استفاده از کربوهیدرات‌های ساده از کربوهیدرات‌های مرکب مانند انواع آجیل، میوه‌ها و دانه‌ها استفاده کرد.

این مواد یعنی کربوهیدرات‌های مرکب به تدریج قند خون را بالا می‌برند و به تبع آن انسولین خون نیز به تدریج افزایش می‌یابد. پس حس بد مانند خستگی و کرختی و بی‌حالی ناشی از انسولین بالا کمتر ایجاد می‌شود.

آنزیم‌های گوارشی و اعتیاد به الکل

هضم و جذب مواد غذایی فرآیندی پیچیده است که وابسته به ترشح انواع آنزیم‌ها و هورمون‌های گوارشی می‌باشد.

ارگان‌هایی مانند مانند کبد و لوزالمعده با ترشح کردن موادی در هضم و جذب مواد غذایی نقش اساسی دارند.

مصرف مداوم الکل در افراد دچار اعتیاد به الکل باعث آسیب به کبد و لوزالمعده می‌شود. در نتیجه در این افراد هضم و جذب مواد غذایی دچار اختلال می‌شود.  

افراد دچار اعتیاد به الکل به مراتب بیشتر از سایر افراد جامعه دچار اختلالات تغذیه‌ای و سوء تغذیه می‌شوند.

از طرف دیگر با مصرف الکل مقدار زیادی کربوهیدرات را در قالب الکل وارد بدنشان می‌شود. و در نتیجه به دریافت مقادیر بالای کربوهیدرات عادت می‌کند. زمانی که افراد دچار اعتیاد به الکل اقدام به ترک الکل می‌کنند. عادت دریافت مقادیر بالای کربوهیدرات را از طریق الکل را با خوردن کربوهیدرات‌های ساده جایگزین می‌کنند.

مصرف زیاد موادی مانند بستنی، شکلات، آب نبات بدنبال ترک الکل از نشانه‌های این عادت است. این افراد می‌توانند با مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده بجای کربوهیدرات‌های ساده، از عوارض انسولین بالا که خستگی، بیحالی و غیره می‌باشد، جلوگیری کنند.

2 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.