ترک موفقیت آمیز اعتیاد

منتشر شده در دسته‌بندی شده در قبل از ترک اعتیاد
ترک موفقیت آمیز اعتیاد

ترک موفقیت آمیز اعتیاد؛ هر قدمی که در جهت پرهیز یا کنترل اعتیاد برداشته شود موفقیت است. حتی اگر مدت زمان آن بسیار کوتاه باشد.

اگرچه روش‌های متنوع زیادی برای دور ماندن از اعتیاد وجود دارد و می‌تواند به ترک موفقیت‌آمیز بیانجامد اما در واقع تنها یک تعریف برای ترک موفقیت‌آمیز وجود دارد.

ترک موفقیت آمیز اعتیاد چیست

ترک موفقیت‌آمیز اعتیاد یعنی برکنار ماندن از اعتیاد بدون توجه به مدت زمان آن. یعنی مهم نیست مدت زمان دور ماندن از اعتیاد چقدر باشد. چه یک روز باشد چه یک ماه چه برای باقی عمر، ترک موفقیت‌آمیز محسوب می‌شود.

در هر حالت شخصی که دچار اعتیاد است و اقدام به ترک می‌کند کار بزرگ و مهمی را انجام داده و در آن به موفقیت رسیده است، اگرچه در ادامه‌ی آن شکست خورده باشد. واقعیت مسأله این است که هر مدت زمان برکنار ماندن از اعتیاد بدون توجه به روز، ماه یا سال تجربه‌ای موفق است و نشان دهنده تحول درونی و تلاش برای تغییر است.

وقتی شخصی در فرآیند ترک اعتیاد شکست می‌خورد، تجربه‌های ارزشمندی به دست می‌آورد. این تجربه‌ها از دلایلی که منجر به شکست در ترک شده بوجود می‌آید. تجربه‌هایی گرانبها که در آینده چراغ راهی است برای گرفتن تصمیم‌های درست در لحظات سرنوشت ساز.

در طول مدت ترک لحظات حیاتی و سرنوشت‌سازی وجود دارند. اگر در این مواقع حساس تصمیم درست و حساب شده اتخاذ نگردد ترک موفقیت‌آمیز به اتمام می‌رسد. تجربه شکست‌های قبلی عبور از این لحظات حساس را تسهیل می‌کند.

بطور مثال شخصی که اقدام به ترک کرده ولی بعلت ملاقات با افراد خاصی دوباره اقدام به مصرف کرده این تجربه را کسب می‌کند که دفعه بعد اگر می‌خواهد ترک موفقیت‌آمیز داشته باشد باید با این افراد قطع ارتباط کند.

در نهایت این نتیجه‌گیری حاصل می‌شود که یکی از دلایل شکست درمان، ارتباط داشتن با افراد معتاد می‌باشد.

تعریف انواع ترک اعتیاد

دو نوع تعریف از ترک اعتیاد وجود دارد:

  1. پرهیز
  2. کنترل

انتخاب بین پرهیز قطعی از اعتیاد یا کنترل رفتار اعتیادآور بسته به نوع اعتیاد متفاوت است.

در پرهیز هدف از ترک کردن ترک قطعی است یعنی عدم مصرف. مانند قطع کردن مصرف الکل یا ماریجوانا، یا عدم انجام قمار.

کنترل رفتار اعتیادآور یعنی شخص هنوز این رفتار را انجام می‌دهد اما سعی می‌کند که این رفتار‌ها را کنترل کند و مانند معتاد‌ها رفتار نکند. مثلاً خوردن به مقدار کافی بجای پرخوری. برقراری رابطه جنسی استاندار بجای تعدد شریک‌های جنسی در افراد معتاد به سکس.

آیا سم زدایی بدن از مواد مخدر به تنهایی کافی است؟

قبل از سم زدایی بدن از مواد مخدر ابتدا درباره اعتیاد بدانیم؛ آدم‌ها با مصرف مواد اعتیاد‌آوری مانند الکل و مواد مخدر عملکرد طبیعی مغز را تغییر می‌دهند تا احساس متفاوتی را تجربه کنند که به آن سرخوشی یا همان نشئگی ناشی از مواد می‌گویند.

کدام تصمیم برای ترک موفقیت آمیز اعتیاد بهتر است

ترک موفقیت آمیز اعتیاد

تصمیمی که گرفته می‌شود این است که کدام بهتر است پرهیز یا کنترل.

قبل از تصمیم‌گیری دقت کنید که برخی افراد مبتلا به اعتیاد حتماً باید روش پرهیز کنند چون صرف شروع آن رفتار (فقط یک جرعه مشروب، فقط یک کام ماریجوانا) اراده آن‌ها را درهم شکسته و آن‌ها را دوباره در ورطه اعتیاد قرار می‌دهد.

برخی از رفتار‌های اعتیادآور باید کنترل شوند پرهیز کردن در این نوع اعتیاد‌ها اصلاً عملی نیست و یا غیر واقع‌گرایانه است. مثلاً افرادی که دچار اعتیاد به پرخوری هستند نمی‌توانید از خوردن دست بکشید چون به در هر حالت باید غذا خورده شود. این افراد بایستی غذای سالم و مناسب را به اندازه مصرف کنند. افرادی که دچار اعتیاد به سکس هستند نیز باید از روابط جنسی پرخطر و خارج از چارچوب پرهیز کرده و رابطه جنسی سالم و در چارچوب اخلاق داشته باشند. بدین ترتیب بجای پرهیز از رابطه‌ی جنسی آن را کنترل کنند.

حرف آخر

بطور خلاصه ترک موفقیت‌آمیز در اعتیاد به صورت پرهیز یا کنترل اعتیاد نشان داده می‌شود. هر مدتی که فرد از اعتیاد برکنار مانده باشد موفقیت است. در صورتی هم که در ترک اعتیاد با شکست مواجه شود تجربه‌ای اندوخته بدست می‌آورد. تجربه‌هایی از دلایل شکست که می‌توان در آینده از آن‌ها استفاده کرد.

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.