اعتیاد به شیشه چیست؟

منتشر شده در دسته‌بندی شده در اعتیاد به شیشه
اعتیاد به شیشه

اعتیاد به شیشه؛ محرک‌ها گروهی از دارو‌ها هستند که هوشیاری و فعالیت جسمی را افزایش می‌دهند. آمفتامین‌ها (دارو‌هایی مثل دکسدرین و بای‌فتأمین)، متامفتامین‌ها (یا همان شیشه، کریستال، آیس) و کوکائین. اگر این مواد توسط فردی مصرف شود با احتمال زیاد دچار ولع شدید برای مصرف دوباره‌ی آن‌ها خواهد شد.

روش مصرف محرک‌ها متنوع است. مانند دود کردن، تزریق کردن، بالا کشیدن از طریق بینی. کم‌خطرترین روش مصرف محرک‌ها قورت دادن آن و پرخطرترین تزریق داخل رگ‌های بدن است. (بعلت انتقال بیماری‌ها از طریق سرنگ آلوده و غیره).

مصرف محرک‌ها باعث افزایش تعداد تنفس، افزایش تعداد ضربان قلب، افزایش فشار خون، گشادشدن مردمک‌ها و کم اشتهایی می‌شود. در گذشته آمفتامین‌ها بدلیل عارضه کاهش وزنشان بسیاری را در ورطه اعتیاد کشاند اما امروزه بدلیل افزایش آگاهی و پیشرفت علم پزشکی کسی از این مواد برای کاهش وزن استفاده نمی‌کند.

مصرف آمفتامین‌ها باعث اعتیاد روانی می‌شوند. زیرا افراد برای آنکه بر اثر محرومیت (قطع مصرف ناگهانی) احساس افسردگی نکنند، مجبور می‌شوند مقادیر بیشتری از این مواد را مصرف کنند و در واقع وابسته یا معتاد می‌شوند. علائم محرومیت محرک‌ها که در صورت قطع ناگهانی دارو بروز پیدا می‌کند خستگی، بی‌قراری، افسردگی و خواب آلودگی می‌باشد. مدت زمان این علائم و شدت آن‌ها بسته به درجات وابستگی بیشتر یا کمتر است.

متامفتامین یا همان ماده‌ی مخدر شیشه چیست و چرا اینقدر اعتیاد‌آور است؟

متامفتامین بعلت شباهت ظاهری آن به شیشه در بازار سیاه با نام شیشه خرید و فروش می‌شود. شکل ظاهری آن بصورت کریستال‌های شفاف یا آبی رنگ است. این ماده فاقد بو، تلخ مزه و قابلیت حل شدن در مایعات را دارد. چون کریستال‌های این ماده شبیه یخ هست به یخ یا آیس نیز مشهور است. شیشه با اثر بر سیستم عصبی مرکزی و تحریک آن باعث ایجاد احساس سرخوشی شدیدی می‌شود. شیشه محرک بسیار قوی می‌باشد و به‌همین دلیل قدرت اعتیادزایی بالایی دارد. وابستگی و اعتیاد به شیشه باعث عوارض جبران ناپذیری می‌شود.

در این مطلب سعی می‌کنیم به حقایق این ماده‌ی مخدر اعتیاد آورِ بسیار خطرناک پرداخته، عوارض مصرف آنرا بررسی کرده و روش‌هایی برای ر‌هایی از اعتیاد به شیشه معرفی کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ماده مخدر خطرناک لطفاً تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

شیشه چیست؟

شیشه، یک ماده‌ی مصنوعی محرک سیستم عصبی مرکزی است که باعث تسریع عملکرد درونی مغز می‌شود. این ماده اثرات مخرب بلند مدت روی سیستم عصبی مرکزی گذاشته و باعث آسیب به آن می‌شود. شیشه در کوچه و خیابان و در میان افرادی که این ماده مخدر بسیار اعتیاد‌آور را تولید و پخش می‌کنند به کریستال معروف است چون شکل ظاهری آن شبیه خرده‌های کریستال شیشه می‌باشد.
شیشه پس از ورود به بدن به سرعت عمل کرده و احساس سرخوشی شدیدی را ایجاد می‌کند. امروزه شیشه هیچ کاربرد پزشکی ندارد و مصرف آن در هر حالت غیر قانونی است.
شکل ظاهری آن بسته به روش تهیه و تلخیص آن متفاوت بوده ولی در کل بشکل تکه‌های کریستال یا قطعات شکسته شیشه می‌باشد. روش مصرف شیشه شامل سوزاندن و دود کردن، استنشاق از راه بینی، خوردن و همچنین تزریق داخل رگ می‌باشد.

چرا مصرف شیشه بسیار اعتیاد‌آور است؟

با مصرف شیشه، این ماده بسرعت از سد خونی_مغزی عبور کرده و وارد مغز می‌شود. شیشه بلافاصله پس از ورود به مغز بر گیرنده‌های آن اثر کرده و باعث آزاد شدن ناگهانی یک انتقال دهنده عصبی بنام دوپامین می‌شود. دوپامین ماده‌ی اصلی سیستم پاداش مغز است که بطور طبیعی هنگام غذا خوردن، برقراری رابطه عاطفی و جنسی و غیره به‌میزان طبیعی آزاد شده و باعث احساس لذت می‌شود.
همانطوری که اشاره شد شیشه باعث آزادسازی غیر طبیعی دوپامین می‌شود که با احساس سرخوشی زیادی همراه است. به‌همین دلیل این ماده اعتیاد‌آور می‌باشد.
مصرف شیشه در افراد دچار اعتیاد به آن باعث بوجود آمدن خلق و خوی شدید و یا همان سرخوشی می‌شود. چون این ماده دوپامین مغز را بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد و این فرآیند باعث تغییر عملکرد مغز می‌شود‌. تجربه این مقادیر غیرطبیعی دوپامین باعث بروز میل و عطش شدید به ادامه مصرف شیشه می‌گردد و در نتیجه فرد دچار اعتیاد به آن می‌شود.

از علت‌هایی که فرد برای اولین بار اقدام به مصرف شیشه می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنجکاوی و تمایل به تجربه کردن، فشار همسالان، مقبولیت اجتماعی و در مواردی برای کاهش وزن. با توجه به قدرت بالای اعتیاد‌آوری شیشه احتمال وابستگی و اعتیاد به آن پس از تجربه‌ی اولین مصرف بسیار بالا است.

علائم مصرف شیشه چیست؟

افرادی که شیشه مصرف می‌کنند بسته به وضعیت بدنشان از ۶ ساعت تا ۲۴ ساعت تحت تأثیر این ماده قرار می‌گیرند.
این افراد پس از مصرف شیشه به طور غیر طبیعی تحرک دارند، بطوری که نمی‌توانند یکجا بنشینند و دوست دارند فقط راه بروند. حتی می‌توانند چند روز نخوابیده و این مدت را با مصرف مقادیر ناچیز غذا سپری کنند! از نشانه‌های دیگر مصرف شیشه پرحرفی غیر معمول می‌باشد. معمولاً این افراد اعتماد بنفس بالایی پیدا کرده و احساس قدرتمندی می‌کنند.

عوارض مصرف شیشه چیست؟

افرادی که حتی مقادیر کمی شیشه مصرف می‌کنند دچار عوارض ناشی از مصرف آن می‌شوند خطرناکترین عارضه مصرف شیشه مرگ بعلت اوردوز این ماده می‌باشد.

سایر عوارض مصرف شیشه عبارتند از:

  • حالت سرخوشی پایدار یا احساس شادی غیر طبیعی
  • احساس قدرت و شکست ناپذیر بودن
  • بی‌خوابی شبانه و نیاز کمتر به خواب
  • کم شدن اشتها و کاهش تمایل به خوردن غذا
  • خارش مداوم بدن
  • پوسیدگی و خرابی دندان‌های
  • تکلم تند و سریع
  • گشاد شدن مردمک‌ها
  • قرمز شدن سفیدی چشم‌ها
  • توهم بینایی، شنوایی، لامسه و هذیانی
  • بدبینی نسبت به اطرافیان که به آن پارانویا می‌گویند

با مشاهده علائم و نشانه‌های بالا می‌توان حدس زد که آیا  فرد شیشه مصرف کرده است یا نه؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد به شیشه و علائم و عوارض مصرف آن در خود یا دیگران می‌توانید با یک روانشناس با تجربه در زمینه اعتیاد و یا متخصص روانپزشکی مشاوره کنید.

آیا درمان سریع و قطعی برای درمان اعتیاد به شیشه وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمان سریع و راحتی برای ترک اعتیاد به شیشه شناسایی نشده است با این‌حال اختلال سوء مصرف و اعتیاد به شیشه را می‌توان با درمان‌های جسمی و روان درمانی بهبود داد.
روش‌های ترک اعتیاد به شیشه شامل سم زدایی و روان درمانی زیر نظر پزشک متخصص روان‌پزشکی و همچنین مراقبت‌های بعدی جهت پیشگیری از مصرف مجدد می‌باشد.

ترک اعتیاد به شیشه معمولاً شامل تکنیک‌های رفتاری مثل درمان‌های شناختی-رفتاری می‌باشد که برای جلوگیری از مواجهه و کنترل محرک‌های درونی و بیرونی می‌باشد. از آنجایی که اختلال در شناخت این عوامل می‌تواند نتایج درمان را تحت تأثیر قرار بدهد، مشاور و روانشناس بایستی وضعیت شناختی را بررسی کرده و بیمار را نسبت به وضعیت کنونی خود آگاه کند. بنابرین قبل از شروع درمان اعتیاد به شیشه ارزیابی عصب روانشناختی توسط متخصص این حوزه امری کاملاً ضروری است.
درمان شناختی-رفتاری از این لحاظ اهمیت دارد که بر درک تأثیر اعتیاد بر زندگی افراد تمرکز می‌کند و مهارت‌هایی را برای مقابله با عواملی که منجر به بازگشت دوباره به اعتیاد می‌شود را آموزش می‌دهد.
با شناخت زودهنگام محرک‌ها و شناسایی موقعیت‌هایی که ممکن است فرد در آن‌ها دچار لغزش شود می‌توان روش‌های مؤثری را برای جلوگیری از مصرف مجدد مواد مخدر بکار گرفت و شرایط را بنحو احسنت مدیریت کرد.

علائم ترک اعتیاد (یا همان علائم محرومیت) به شیشه چیست؟

علائم ترک اعتیاد می‌تواند بسیار شدید باشد. بنابرین  توصیه می‌شود افرادی که قصد ترک اعتیاد دارند این کار را زیر نظر پزشک متخصص روانپزشکی و روانشناس با تجربه و متخصص در زمینه ترک اعتیاد به شیشه انجام دهند.

علائم ترک اعتیاد به شیشه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

خستگی و درد بدن،
افزایش اشتها و خشکی دهان،
افسردگی، بی‌تفاوتی و احساس ناامیدی و افکار خودکشی
علائم روانی مانند پارانویا(بدبینی) توهم و هذیان
اختلالات خواب مانند بیخوابی شبانه،
میل و عطش شدید به مصرف مجدد شیشه

این علائم ۱۴ روز بطول میانجامد. علائم ترک شیشه  پس از ۲۴ ساعت از آخرین مصرف شروع می‌شود در روزهای  ۷ الی ۱۰ به بعد به اوج خود می‌رسد و سپس رفته رفته فروکش می‌کند.

مدت زمانی که اثرات مصرف شیشه در بدن شما باقی می‌ماند به میزان مصرف، سن و سلامت شما بستگی دارد. اثرات آن می‌تواند بین ۶ تا ۱۲ ساعت طول بکشد. معتادین شیشه می‌توانند تا ۱۰ روز بیدار بمانند و اغلب با غذا یا نوشیدنی بسیار کم زندگی خود را ادامه می‌دهند.

سخن آخر

مصرف شیشه عوارض و عواقب جبران ناپذیری بر سلامت جسم و روان دارد. اگر احساس می‌کنید که دچار اعتیاد به شیشه هستید باید هرچه سریع‌تر کمک بگیرید. خانواده به عنوان اولین حامی با پشتیبانی وحمایت از معتاد برای ترک اعتیاد آن نقش مهمی را ایفا می‌کند. دریافت مشورت از پزشک متخصص روانپزشکی و روانشناس مجرب برای تسریع و بهبود و ر‌هایی از دام اعتیاد لازم و ضروری است. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و بهره‌مندی از خدمات “لیمبیک” با گروه متخصص در زمینه ترک اعتیاد مشاوره کرده و بهترین روش ترک اعتیاد را برگزینید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.