اثرات کشیدن ماری جوانا بر سلامتی بدن

منتشر شده در دسته‌بندی شده در اعتیاد به ماریجوانا
اثرات کشیدن ماری جوانا بر سلامتی بدن

محققان پزشکی به طور مداوم در حال مطالعه و یادگیری بیشتر در مورد ماری جوانا هستند زیرا به مرور مطالعه روی ماری جوانا آسان‌تر می‌شود. با اینکه به عنوان رایج‌ترین ماده مخدر غیرقانونی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد اما هنوز اثرات کشیدن ماری جوانا به خوبی شناخته نشده است.

مردم از چه زمانی شروع به کشیدن ماری جوانا کردند؟

مشخص نیست که انسان‌ها چه مدت از ماری‌جوانا به عنوان ماده مخدر استفاده می‌کردند، اما باستان‌شناسان در چین ابزار‌هایی با قدمت ۲۵۰۰ سال را کشف کردند که برای سوزاندن ماری‌جوانای روان‌گردان مورداستفاده قرار می‌گرفت.

امپراتور چین، شن نونگ، اولین گزارش مکتوب مصرف ماری جوانا را در سال ۲۷۲۷ قبل از میلاد —تقریباً ۵ هزار سال پیش— به رشته تحریر در آورد. به دلیل سرعت رشد و استفاده از کنف آن برای تولید طناب و پارچه در جوامع باستانی، ماری جوانا نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. با وجود اینکه انسان‌ها هزاران سال است که ماری جوانا مصرف می‌کنند، اثرات آن بر بدن هنوز در حال کشف و بررسی است. همانطور که قانونی‌تر و در دسترس‌تر می‌شود، دانستن اثرات آن اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

اثرات کشیدن ماری جوانا بر ریه‌ها

وقتی سیگار و ماری جوانا دود شده و کشیده می‌شود، بیشترین زمان را در ریه‌ها می‌گذراند. از آنجایی که هر دو بیشتر به یک صورت مصرف می‌شوند، ماری جوانا و تنباکو اغلب با هم مقایسه می‌شوند.

تصور می‌شود که سیگار بیشتر از کشیدن ماری جوانا به بدن آسیب وارد می‌کند، اما این موضوع ممکن است در همه موارد درست نباشد. در حالی که سیگار هر ساله باعث مرگ و میر بسیار بیشتری می‌شود، سیگار کشیدن ماری جوانا در واقع از برخی جهات مضرتر است.

کشیدن ماری جوانا ۴ برابر بیشتر از سیگار در ریه‌ها رسوب می‌کند که بخشی از آن به دلیل روش استنشاق است. روش متداول کشیدن ماری جوانا شامل نگه داشتن دود در ریه‌ها برای مدت طولانی‌تری نسبت به سایر مواد دودی است.

این قرار گرفتن  مداوم به مولکول‌های موجود در دود اجازه می‌دهد تا در سیستم تنفسی مستقر شوند و همچنین ممکن است مشکلات طولانی مدت برای ریه‌ها ایجاد کند. هنگامی که هر ماده‌ای می‌سوزد و استنشاق می‌شود، در راه‌های هوایی پاسخ التهابی ایجاد می‌شود.

کشیدن ماری جوانا می‌تواند باعث سرفه، خس خس سینه و گرفتگی قفسه سینه شود. افرادی که خود را به عنوان مصرف‌کنندگان سنگین معرفی می‌کنند، علائم مکرر برونشیت را گزارش می‌کنند و همچنین افزایش مقاومت راه هوایی را نشان می‌دهند. مجله گاردین گزارش داد که کشیدن یک رول ماری جوانا ممکن است به اندازه پنج سیگار پشت سر هم دود شده به ریه‌ها آسیب برساند.

خطر ابتلا به سرطان ریه

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های دود کردن و کشیدن ماری جوانا این است که آیا مانند کشیدن سیگار، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد یا خیر. در حالی که دود ماری جوانا حاوی مواد سرطان‌زا (مواد شیمیایی سرطان‌زا) است، هنوز هیچ ارتباط مثبتی بین مصرف ماری جوانا و افزایش قابل توجهی در بروز سرطان ریه وجود ندارد. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که THC و CBD، ۲ ماده فعال اصلی در ماری جوانا، ممکن است هر دو دارای اثرات ضد توموری باشند.

دانشمندان بر این باورند که این توانایی می‌تواند دلیلی برای فقدان نسبی بروز سرطان ریه در مصرف‌کنندگان سنگین ماریجوانا باشد. تحقیقات در مورد تأثیر ماری جوانا بر ریه‌ها به دلایل متعددی چالش برانگیز است. در ایالات متحده، ماری جوانا هنوز هم توسط دولت فدرال به عنوان یک داروی برنامه اول طبقه‌بندی می‌شود. این امر باعث ایجاد موانعی بین دانشمندان و تحقیقات می‌شود. اگر زمانی که تحقیقات تأیید شود، عوامل متعددی می‌توانند نتایج را مخدوش کنند – به ویژه در مورد ریه‌ها.

بسیاری از افرادی که مصرف طولانی مدت و قابل توجه ماری جوانا را گزارش می‌کنند، از سیگار نیز استفاده می‌کنند که مدت هاست ثابت شده است که باعث سرطان می‌شود. این نوع عوامل می‌توانند نتایج یک مطالعه را تحریف کنند، بنابراین محققان نمی‌توانند به راحتی نتیجه‌گیری کنند.

اثرات کشیدن ماری جوانا بر سلامتی بدن

اثرات کشیدن ماری جوانا بر روی دهان

تحقیقات در مورد اثراتی که ماری جوانا بر سلامت دهان و دندان ایجاد می‌کند اغلب با مسائل مشابه تحقیقات ریه مواجه می‌شود. شناسایی یک ماده و تنها اثرات آن بر دهان کار دشواری است. شواهد به طور آزمایشی نشان می‌دهد که رابطه‌ای بین کشیدن ماری جوانا و سلامت ضعیف دندان وجود دارد، اما بسیاری از افرادی که ماری جوانا مصرف می‌کنند، نیکوتین مصرف می‌کنند، الکل نیز می‌نوشند و یا از  دندان‌های خود بخوبی مراقبت نمی‌کنند.

خطر ابتلا به سرطان بیضه

ممکن است داده‌ها در مورد سرطان ریه نامشخص باشند، اما تحقیقات جدید در حال آشکار شدن یک ارتباط احتمالی بین مصرف زیاد ماری جوانا و سرطان بیضه است. یک مطالعه شامل بیش از ۴۰۰۰۰ مرد سوئدی نشان داد که در ۵۰ سال پس از شروع، آن دسته از مردانی که مصرف زیاد ماری‌جوانا را گزارش کردند، بروز سرطان بیضه را نیز گزارش کردند. دانشمندان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این واکنش در بدن می‌شود.

برخی فرض می‌کنند که نحوه اتصال THC و CBD به سلول‌های خاص در بیضه‌ها می‌تواند بدن را در فرآیند‌هایی فریب دهد که منجر به رشد سلول‌های تومور شود. برای کشف اینکه آیا این پیوند وجود دارد یا نه، باید تحقیقات بیشتری انجام شود، اما در مورد استفاده از ماری جوانا بطور قطع باید اعتدال صورت پذیرد.

کشیدن ماری جوانا در دوران بارداری

برای بررسی کامل رابطه بین ماری جوانا و بارداری باید تحقیقات بیشتری انجام شود، اما اطلاعات موجود عموماً به یک جهت اشاره دارد. بیشتر اطلاعات نشان می‌دهد که استفاده از ماری جوانا در دوران بارداری می‌تواند اثرات منفی بر روی نوزاد در بدو تولد داشته باشد و شاید این اثرات تا دوران کودکی نیز ادامه داشته باشد.

اگر یک مادر باردار به طور مرتب در دوران بارداری از ماری جوانا استفاده کند، خطر کاهش وزن و قد برای نوزاد بالا می‌رود. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که مصرف مواد مخدر یا الکل در دوران بارداری می‌تواند خطر مرده زایی را دو یا سه برابر کند. با افزایش سن کودک، تحقیقات کمتری برای نشان دادن ارتباط بین ماری جوانا و عوارض احتمالی وجود دارد.

تحقیقات کمی که در دسترس است نشان می‌دهد که رابطه بین میزان حافظه ضعیف و مهارت‌های توجه ضعیف در کودکانی که در رحم مادر در معرض ماری جوانا قرار گرفته وجود دارد.

امروز تماس بگیرید

همانطور که ماری جوانا به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد، فرصت سوء مصرف آن نیز افزایش می‌یابد. اما مشکلات نباید بدون کنترل رشد کنند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با یک وابستگی دست و پنجه نرم می‌کنید، همین امروز با یک ارائه دهنده درمان برای مربوط به توانبخشی تماس بگیرید.
بسیار سپاسگزاریم که تا آخر این مقاله همراه ما بودید‌امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.
لطفاً نظرات خود را در زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.